error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

موزه های شهر اصفهان

لیلا فردوسی نویسنده: لیلا فردوسی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 10 دقیقه, 41 ثانیه
0 نظر 1659 بازدید
موزه های شهر اصفهان
موزه های شهر اصفهان

موزه‌های شهر اصفهان
اصفهان به جهت داشتن موزه‌های مختلف و با ارزش مشهور است که از آن میان می‌توان به موزه‌های زیر اشاره نمود:

گنجینه هنرهای تزئینی و هنرهای معاصر اصفهان

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان دو موزه کنار هم در اصفهان هستند.

این مجموعه شامل مجموعه‌ای از آثار هنری در زمینه‌های متفاوت است که امروزه در عمارت رکیب‌خانه (که در قدیم‌الایام کاخ چهارباغ در آن مستقر بود) نگهداری می‌شود و نمایشگاه‌های مختلفی نیز به مناسبت‌های گوناگون در موزه بر پا می‌گردد که اکثر آن‌ها در زمینهٔ هنرهای اسلامی همچون خوشنویسی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و... هستند.
این موزه‌ها در خیابان استانداری قرار دارند.در حال حاضر این گنجینه با فضائی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده‌است.
بخش این موزه عبارت است از هفت بخش :

خط و کتابت

آثار لاکی و روغنی

دستبافته‌ها و رودوزی‌های سنتی

نگارگری

آثار فلزی

آبگینه، سفال و چینی

آثار چوبی

فعاليت های موزه هنر معاصر اصفهان
* برگزاری نمایشگاه های هنری از اثار هنر داخلی و خارجی


* برگزاری کارگاه های آموزشی هنر و جلسات هنری

* گردآوری، ایجاد و بازسازی آثار و نمایش آن ها

* اجرای فراخوان های مختلف هنری

* دیدار با اساتیدبرجسته هنری

* برگزاری تورهای گردشگری ویژه هنرمندان

موزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اصفهان

کاخ موزه چهل ستون

باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌ های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می ‌شود
اين موزه از لحاظ قدمت بعد از كاخ گلستان دومين موزه ايران مي باشد.باغ چهل‌ ستون واقع در شهر اصفهان و در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش ‌جهان قرار دارد.نقاشی ‌های موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آن ‌ها در عصر قاجار نقاشی شده ‌اند، شرح پذیرایی شاه ‌عباس اول و دوم و شاه‌ طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است. دو تصویر دیگر که یکی روبروی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش می‌گذارند. این دو تصویر در اوایل عصر قاجاریه نقاشی شده‌ اند. در دو طرف تالار ستون ‌دار، اتاق ‌هایی است که در حال حاضر برای نمایشگاه‌ های فصلی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
قسمت های دیدنی باغ چهلستون:
·            تالار ۱۸ ستون
·           تالار آیینه
·           شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی
·           تزئینات عالی طلاکاری  و نقاشی ‌های سالن پادشاهی
·           تصویری از شاه‌عباس اول با تاج مخصوص
·           آثاری مانند سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب کوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب‌شده است.
·          سقف باشکوه نقاشی تالار ۲۰ ستون و سقف آیینه‌کاری تالار آیینه و مدخل آیینه‌کاری تالار جلوس شاه‌عباس دوم
ستون‌های عظیم تالارهای ۲۰ ستون و تالار آینه که هر یک از آن‌ها تنه یک درخت چنار است.
شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار و ازاره‌های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است.
تصویری از شاه‌ عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه کاخ چهل‌ستون وجود دارد که در سال‌های ۱۳۳۴ و ۱۳۳۵ خورشیدی از زیر گچ خارج شده‌ است.
آثار پراکنده‌ای از دوران صفویه مانند سر در «مسجد قطبیه» و سردرهای «زاویه درب کوشک»، آثاری از «مسجد درب جوباره» یا «پیر پینه‌دوز» و «مسجد آقاسی» که بر دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ نصب‌ شده است.
سنگ شیرها و مجسمه‌ های سنگی اطراف حوض و داخل باغچه‌ ها تنها آثاری است که از دو قصر باشکوه دیگر صفویه یعنی آیینه‌ خانه و عمارت سرپوشیده باقی‌ مانده و به این محل منتقل شده‌ است.

موزه کلیسای وانک

قدمت موزهٔ كليساي وانك، البته نه در شكل و وسعت كنوني آن، به صد سال پيش؛ يعني،سال هاي1905 ـ1906  م/ 1323ـ 1324هـ ق باز مي گردد. در اين تاريخ به كوشش و ياري طـاطـاووس هونـانيـان، فـرزنـد هـاروتـون هـونـانـيان، نـويـسنـدهٔ كـتـاب تـاريـخ جـلفـاي اصـفـهـان، اتاق هايي در ضلع شمالي حياط كليساي وانك براي نگهداري و نمايش كتاب ها، نسخه هاي خطي و اشياي تاريخي ساخته شدند. اين اتاق ها تا1930 م به طور هم زمان به منزلهٔ موزه و كتابخانه مورد استفاده قرار مي گرفتند
از جمله آثار بسيار نفيس موزه مجموعهٔ نسخه هاي خطي آن است كه حدود 710 جلد كتاب خطي را شامل مي شود. حدود دويست جلد از اين آثار تورات، انجيل مقدس و كتاب هاي مذهبي است.
بخش هاي مختلف موزهء كليساي وانك

1- كتاب ها و نسخه هاي خطي
2- تابلوهاي گچ بري و نقاشي
3- آثار فلزي
4- منسوجات (دست بافته ها و رودوزي هاي سنتي)
5- ظروف چيني و سفالي
6_اثار چوبی 
7_فرمانها
8_غرفه صنعت چاپ
9_غرفۀ يپرم خان
10-  مسكوكات
غرفهٔ نژادكشي ارمنيان در 24آوريل1915 ميلادی  _11
12- غرفهٔ جمهوري ارمنستان در 1918 ـ1920 ميلادي

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی نام موزه ای است که در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ در یکی از بناهای تاریخی عصر تیموریان به نام تالار تیموری برپا شد. در این موزه، نمونه هایی از آثار طبیعی به نمایش درآمده است .دکتر جعفریان این آثار را در مدت ۳۷ سال از نقاط مختلف ایران و خارج از کشور گردآوری، خریداری، مبادله یا تهیه کرد و در نهایت به صورت طبقه بندی شده در بخش های زیر در معرض دید عموم قرار داد:

سالن جانوران بدون مهره شامل انواع تک سلولی ها، اسفنج ها، مرجان ها، خارپوستان، نرم تنان و بندپایان

سالن گیاه شناسی شامل انواع گیاهان گلدار، بی گل، دارویی و صنعتی ایران، هر بار یوم و مقایسه آنها با نمونه های خارج از کشور و اثر برگ و ساقه درختان فسیل شده مربوط به دوران گذشته اروپا و ایران

سالن زمین شناسی شامل کلیه مواد تشکیل دهنده پوسته جامد زمین، کانی ها، کریستال ها، سنگ های معدنی، رسوبی، آذرین و دگرگونی و ساخت های رسوبی دریایی و قاره ای سنگواره ها یا فسیل های دریایی دوران های گذشته از ۵۸۰ میلیون سال قبل تاکنون

سالن جغرافیای طبیعی و نقشه ها شامل نقشه های توپوگرافی و جغرافیایی، نقشه های برجسته شهری و طبیعی و زمین شناسی، نقشه های زمین شناسی و زمین ساختی ایران و ...

سالن جانوران مهره دار شامل انواع ماهیان، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران

سالن کمک آموزشی و دیدنی های جهان خلقت شامل وسایل کمک آموزشی در علوم زیست شناسی، زمین شناسی و جغرافیای طبیعی

موزه هاي تاريخ طبيعي بازگو كننده تاريخ طبيعت و جهان آفرينش مي باشند ، لذا در اين قبيل موزه ها نمونه هاي جالب و ارزنده كليه آثار خلقت اعم از بي جان و جان دار به روشهاي معمول علمي نگهداري و در معرض ديد عموم قرار مي گيرد .

موزه علوم و فنون آموزش پرورش اصفهان:


اين موزه گنجينه اي از وسايل و امكانات در زمينه هاي فيزيك؛ شيمي ؛ زيست شناسي ؛ زمين شناسي ؛ فني حرفه اي و كاردانش؛ اكوسيستم ها و.... مي باشد كه سير تحول و تطور علوم و فنون را در منظر دانش آموزان، دانشجويان معلمان و كليه علاقمندان قرار مي دهد تا ضمن آشنايي با ذخاير زيست محيطي و پديده هاي طبيعي و باور توانمندي هاي خود، زمينه بروز و ظهور استعدادهاي نسل جوان فراهم گردد.
ساعات بازديد: از ساعت 8 الي 14
روزهاي بازديد گروهي : همه روزه به غير از روزهاي تعطيل و صرفاً در صورت هماهنگي قبلي با مديريت موزه امكان پذير خواهد بود.

بازديد آزاد: روزهاي پنج شنبه از ساعت 8 الي 12

نشاني: دروازه شيراز – خيابان سعادت آباد – خيابان مصلي – كوچه شماره 24

تلفن: 36614633

موزه حمام علی قلی آقا

علی‌قُلی‌آقا یکی از خواجه‌سرایان نیکوکار زمان شاه سلطان حسین صفوی بود که در زمان حیاتش، مسجد و حمام و بازار و سرا و چهار سوق زیبایی به نام خود و در محله بید آباد اصفهان ساخت. او برادر خسروآقا بود که حمام خسروآقا نیز مشهور است.
حمام علی‌قُلی‌آقا در منطقه بیدآباد اصفهان به وسیله علی قلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در مجموعه‌ای که خود، بانی آن بوده، به سال ۱۱۲۵ هجری قمری ساخته شده‌است. این حمام از نوع معماری سبک اصفهان در اواخر عصر صفوی است. بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال‌حوض است. هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل یافته‌است، به‌طوری‌که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند.

موزه آب اصفهان :


در موزه آب سعی کردن که با جمع آوری، نگهداری و نمایش کارهای مربوط به آب مثل پیدا کردن آب و انتقالش، توزیع و بهره برداری ازش مردم رو با این گنج بیشتر آشنا کنن. حتی اون هایی که چیزی در مورد حقابه ها، دفترهای محاسبات میراب ها، وقف نامه ها، لوح محاسبه قنات، وسایل حفر قنات، چاه، گونیای چوبی، قرقره، کوزه سفالی و مشربه، وسایل اندازه گیری آب مثل چارچوب رقم، پیمانه های آبی، ساعت آبی و ابزار مهندسی آب نمی دونن در اینجا با این موضوعات آشنا می شوند..
نشانی: خیابان مشتاق دوم – روبروی استانداری اصفهان – مجموعه ورزشی سازمان آب منطقه ای اصفهان
تلفن: ۳۲۶۱۰۶۲۲
زمان بازدید : همه روزه از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ ظهر به غیر از روزهای تعطیل

موزه شهدای اصفهان:

موزه شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس در مهر ماه 1381 با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهيدان انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس و شناساندن و انتقال مفاهيم ارزشي شهيد و شهادت به نسل جوان تاسيس شد.

تلفن: 32348878

آدرس: خيابان شمس آبادي

ساعات بازديد در بهار و تابستان 8/30-12 صبح و 16-20 بعدازظهر

پائيز و زمستان 8/30-12 صبح و 15-19 بعدازظهر بجز روزهاي تعطيل

گنجینه سنگ نوشته‌های تخت فولاد:

مزار تخت فولاد گنجينه اي ارزشمند از آثار مختلف هنري از قبيل نقاشي، خوشنويسي، حجاري و معماري با عناصر تزئيني وابسته، مي باشد كه برگي زرين از كتاب تاريخ فرهنگ و هنر اين سر زمين به شمار مي رود.

لذا به منظور معرفي و حفظ اين داشته هاي ارزشمند تاريخي و فرهنگي و آشنايي هر چه بيشتر مردم با جاذبه هاي معنوي وهنري تخت فولاد، مجموعه موزه هاي تخت فولاد توسط مجموعه تاريخي، فرهنگي و مذهبي تخت فولاد راه اندازي شده است که شامل سه قسمت است:
1. گنجينه سنگ نبشته هاي تخت فولاد
2. عكس خانه تخت فولاد
3. موزه روزنامه نگاران
 سنگ نوشته‌های این مجموعه در تکیه سیدالعراقین دایر است.از طرف دیگر، سنگ‌های ارزشمند و حاوی جلوه‌های هنری و فرهنگی بر سر مزارها نصب است که عمده آنها در تکیه میرفندرسکی، قسمت بختیاری‌ها قرار دارد.

باغ موزه پروانه‌ها:

باغ موزه پروانه ها، فضایی به وسعت 2000 مترمربع است که در آن، هم با یک باغ زیبا مواجه می شوید و هم می توانید از گونه های مختلف پروانه های اتاله شده (تاکسیدرمی) بازدید کنید. در باغ این مجموعه بیش از ۱۰۰ گونه گل و گیاه را دارید که از جمله آنها می توان به درختچه فردوس، سیکاس، لیندا، انواع فیکوس­ ها، انواع بگونیا و .. اشاره کرد. پروانه ها نیز در سه نقطه از این باغ به نمایش درآمده اند. حدود 2200 پروانه اتاله شده در ۴۸ عدد قاب در بخش های مختلف باغ خودنمایی می کنند.. 
تاكنون در جهان ۲۰۰۰۰ نوع پروانه كه متشكل از ۱۷ خانواده مي باشد يافت شده است . از اين تعداد ۷ خانواده در اين نمايشگاه شامل :

۱-    پاپيلونيده
۲-    پيريده
۳-    ليكينده
۴-    نيمفاليده
۵-    دانائيده
۶-     ساتريده
۷-    ليبيتيده

در معرض نمايش مي باشد .

 آدرس : اتوبان شهيد حبيب اللهي – ميدان سهروردي – خيابان الفت- پارك جنگلي ناژوانساعات بازديد : 
همه روزه از ساعت ۹ الي ۱۹
   تلفن: ۳۷۷۸۰۰۵۰

تفریح یاب خواندن مقالات زیر را به شما توصیه می کند:

خانه موزه مقدم، حسن آباد

شمس العماره

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
طراحی داخلی کافه رستوران های مدرن
1398/4/23
برای دکوراسیون و طراحی کاف ...
آموزش شنا توسط استادان مجرب
1398/11/10
حرکات منظم دست‌ها و پاها، همچنین حرکات منظم بدن که ...
چند ترفند برای مسافرت ارزان
1398/10/3
سفر می تواند بهانه خوبی برای فراموش کردن مشغله های ...
ون لایف
1398/7/30
سبک زندگی ون لایف و زندگی در طبیعت ...