error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

مقبره الشعرا سرای شعر و ادب

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 1 دقیقه, 51 ثانیه
0 نظر 2989 بازدید
مقبره الشعرا سرای شعر و ادب
مقبره الشعرا سرای شعر و ادب

مقبره الشعرا ( آرامگاه شاعران) در محله ی سرخاب تبریز قرار دارد. این آرامگاه در گذشته با نام های حظیره‌القضاه ، قبرستان سرخاب و حظیره‌الشعرا خوانده می شد.

شکل ظاهری این بنای باشکوه طی سال ها در اثر حوادث طبیعی چون سیل و زلزله دچار تغییرات فاحشی شده است. بازدید از مقبره الشعرا هم فال است و هم تماشا، زیرا چندین اثر تاریخی با ارزش چون بقعه سیدحمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی  در همسایگی آن قرار دارند.

مقبره الشعرا


تذکره نویسان اسامی شاعران معروفی که در این مقبره دفن شده اند را نزدیک به 400 نفر ذکر کرده اند که از آن میان می توان به اسدی توسی (اهل خراسان)، خاقانی شیروانی، قطران تبریزی، شاپور نیشابوری (اهل خراسان)، همام تبریزی و مانی شیرازی (اهل شیراز)،ظهیر فاریابی، استاد میرزا طاهر خوشنویس تبریزی، ثقه الاسلام تبریزی، شیخ محمد خیابانی،استاد علی حریرچی، سید یوسف نجمی، محمود ملماسی و ...  که از بزرگان ادب و هنر فارسی و مشاهیر هستند اشاره کرد.  مهمترین شخصیت دفن شده در این آرامگاه، بزرگ ترین شاعر غزل سرای معاصر زنده یاد استاد محمدحسین شهریار است  که آنجا آرام گرفته است.

مقبره شعرا

بیشتر بدانیم:

معبد مهر مراغه،حکایتی به وسعت قرن ها
شهر تبریز در قرن ششم هجری که به مرکز حکومت اتابکان آذربایجان تبدیل شده بود؛ پناهگاه امن شاعرانی بود که می خواستند در کمال آرامش اثرهایی بی بدیل خلق کنند به همین جهت از سراسر کشور به تبریز پناه می آمدند و پس از مرگ در مقبره الشعرا آرام می گرفتند.
طراحان و معماران این بنای زیبا درباره دلیل انتخاب این طرح برای بنای مقبره الشعرا می گویند: این طراحی با هدف ایجاد وحدت و تلفیق طرح بر مبنای معماری سنتی و مدرن انجام شد. در طراحی بنا همواره ایجاد حس ارتباط با بیننده و نو بودن طرح لحاظ شده تا با گذر زمان معماری آن جذابیت خود را از دست ندهد.
اکنون این آرامگاه که به تنهایی یک کتاب ادبی تاریخی محسوب می شود به نماد شهر اولین ها یعنی تبریز تبدیل شده است که قطعا این شهر به  داشتن چنین بنایی به خودت می بالد.

 

تفریح یاب خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کند:

قدیمی ترین شهر های دنیا را بشناسید

معرفی انواع گردشگری در جهان

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
شلوغ ترین و خلوت ترین مکانها در تعطیلات عید 99
1398/11/28
بررسی شلوغ ترین و خلوت ترین اماکن تفریحی در نورو ...
تورلیدر ها چقدر درآمد دارند ؟
1398/11/7
هر شخصی برای شروع کردن حرفه ای در زمینه های مختلف ...
روشهای رست قهوه
1398/5/14
برشته کاری سه روش اصلی رس ...
مدیریت هزینه های کافی شاپ
1398/4/19
برآوورد هزینه ها برای راه ...