error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

پاستا از دیروز تا امروز

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 14 ثانیه
0 نظر 3499 بازدید
پاستا از دیروز تا امروز
پاستا از دیروز تا امروز

تاریخچه پاستا غذایی ایتالیایی

پاستا غذایی محبوب بین عامه مردم کشور های مختلف که طرفداران بسیار زیادی دارد و انواع آن در کشور های مختلف با توجه به ذائقه های عموم آن مردم به سبک های مختلف سرو می شود.

پاستا غذایی است که اصلیت آن متعلق به کشور ایتالیا است اما در کشور های دیگه با تغیر رسپی و دستورالعمل آن را با ذائقه خود وفق دادند و سرو می کنند.

پاستا اوزو یونان پاستا اسپاتزل آلمان نودل برنج و تخم مرغ در آسیا و... از نمونه های جدید پاستا در کشورهای دیگر است.

پاستا از غذاهای قدیمی کشور ایتالیا است که تاریخچه آن به 100 ها سال پیش در این کشور برمی گردد.

برخی می گویند که مارکوپولو در قرن 13 به چین سفر کرد و ایده نودل را به ایتالیا آورد اما تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهد.

با توجه به تحقیقات به این نتیجه می رسیم که پاستا خیلی پیش تر از آن در سیسیل استفاده می شده است همچنین تاریخ غذا نشان می دهد که در دوران رومی ها و اتروسک ها پاستا بسیار معروف بوده است نودل مثل پاستا از از ارد گندم سمولینا تولید می شده و نام آن لاگان بوده به همین علت برخی می گویند اسم لازانیا از همین کلمه گرفته شده است.

پاستا در گذر زمان

در قرن 14 پاستای خشک محبوبیت زیادی داشته است به علت این که مدت زمان نگهداری آن زیاد بود و بیشتر می شد از آن استفاده کرد.

به همین دلیل افراد جهان گرد و کسانی که به مسافرت های طولانی می رفتند یا سفر های دریایی می رفتند از پاستا استفاده می کردند و همین موضوع باعث شد که پاستا به کشور های دیگر هم راه پیدا کند و مورد استفاده عامه مردم قرار گیرد.

در آن زمان ها به علت سفت بودن خمیر های پاستا برای درست کردن آن مردم مجبور بودند ساعت ها در روز را به ورز دادن این خمیر بپردازند که این کار بسیار طاقت فرسا و سخت بود ولی با آمدن دستگاه های تولید ماکارونی این کار تبدیل به بخشی از زندگی مردم ایتالیا شد.

همچنین در قرن 19 مردم به ترکیب ماکارونی و گوجه دست یافتند که ترکیبی بسیار خوش طعم و خاص را به وجود می آورد و خیلی سریع سرتاسر ایتالیا را فرا گرفت.

در سال های قبلی این اتفاقات گوجه به اروپا و ایتالیا وارد شده بود اما کشت آن تا مدت ها عقب افتاد و یکی از دلایل آن این بود که شایعه هایی در اروپا وجود داشت که می گفت گوجه فرنگی سمی است و خوردن آن باعث ایجاد بیماری ها و مرگ می شود اما این باور های غلط طی مدتی از ذهن مردم با شروع کشت و پرورش آن بیرون رفت و کم کم گوجه در بین خوراکی های اروپا جای گرفت و در صنعت آشپزی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه پاستا یکی از مشهور ترین غذاهای ایتالیایی است که در گوشه گوشه دنیا محبوبیت بسیار زیادی دارد همچنین آمارها نشان می دهد هر فرد سالانه 27 کیلوگرم پاستا استفاده می کند و رکورد آمریکا را پشت سر گذاشته است پاستا از آرد سمولینا تشکیل می شود که حجم بالایی از این آرد در ایتالیا روزانه در حال مصرف است.

دستور غذاهای خیلی زیادی از این غذا در جاهای مختلف دنیا وجود دارد آنقدر زیاد که حتی خود شما می توانید با ترکیب مواد غذایی مختلف و پخت آن با پاستا دستور غذایی مخصوص خودتان را خلق کنید.

بیش از ۳۰۰ نوع پاستا در دنیا وجود دارد

پاستا در ایتالیا برای تولید قوانین خاصی دارد که باید آن ها را رعایت کرد

برای مثال در تهیه پاستای خشک تنها باید از ارد سمولینا و اب استفاده شود همچنین پس از شکل دادن خمیر پاستا باید آنها را در دمای خاصی قرار داد تا خشک شوند این کار تاثیر مستقیم بر طعم و کیفیت پاستا دارد پس حتما باید در دمای مخصوص و در تایم مشخص شده خشک شود اما الان در تولید انبوه دما را بیشتر می کنند تا پاستا زود تر خشک شود و به همین دلیل شاید پاستا های الان طعم و کیفیت تولیدات گذشته را نداشته باشد در روش های صنعتی که پاستا در دمای مناسب خشک می شد حتی گاهی وقت ها زمان خشک شدن به 50 ساعت می رسید تا پاستا کاملا خشک و اماده تولید شوند.

پاستا در شکل ها و اندازه های مختلفی تهیه می شود و حدود ۳۰۰ نوع پاستای خشک در ایتالیا تولید می شود. پاستا پروانه ای، پنه، اسپاگتی، ماکارونی، فتوچینی، روتینی، بوکاتینی، ریگاتونی و صدها مدل و شکل دیگر از پاستا تهیه می شود و هر سلیقه ای را راضی می کند.

چند نمونه پاستا با سس ها و دستور پخت و شکل مختلف

پاستا چیکن پستو که با سسی به نام پستو که از مغزیجات و ریحون تهیه می شود

پاستا اربیاتا که با گوجه فرنگی تهیه می شود

پاستا پنیر که با پنیر چدار پخته می شود

پاستا چیکن آلفردو  داخل سسی که از خامه و شیر و ادویه تشکیل می شود پخته و سرو می شود

آموزش پاستا اربیاتا

انواع استیک

آموزش لازانیا

تاثیر تغزیه قبل از ورزش

گوشت خواری یا گیاه خواری

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
پنج راه تشخیص ماهی تازه
1398/10/12
ماهی از غذاهای مفید جدول خ ...
غذا های محلی جنوب ایران
1398/11/10
هر نقطه ای از جهان به دلیل فرهنگ و شرایط جغرافیایی ...
غذا های محلی لرستان
1398/11/7
در این مقاله غذاهای مختف استان لرستان معرفی و در م ...