error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

دره های ایران جذاب ترین جاذبه های این سرزمین

لیلا فردوسی نویسنده: لیلا فردوسی
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 7 دقیقه, 48 ثانیه
0 نظر 1569 بازدید
دره های ایران جذاب ترین جاذبه های این سرزمین
دره های ایران جذاب ترین جاذبه های این سرزمین

دره های ایران یکی از زیبا ترین مناظر طبیعی این سرزمین هستند که تماشای انها پاداش کسانی است که این مناطق را برای سفر انتخاب میکنند.بی شک مکان های طبیعی بسیار زیادی در ایران وجود دارد اما به جرات می توان گفت دره های ایران از جذابترین مناطق دیدنی این مرز وبوم است . در استان‌های مختلف دره‌های زیبایی وجود دارند که برخی شناخته‌شده و بعضی‌هایشان کمتر دیده‌شده‌اند. طبیعت زیبا با کوه‌های شگفت‌انگیز، رودخانه‌ها و تنگه‌های بی‌نظیر، کویر و صحراهای سحرآمیز، دشت و جنگل‌های سرسبز ان را به کشوری جذاب برای سفرکردن تبدیل می‌کنند.دیدن دره های ایران می تواند تصویر فوق العاده ای از تابلوی آفرینش را در نظرشما تداعی کند. در این مقاله ما برخی از انها را به شما معرفی می کنیم.

 

                                                                                                         

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم، یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم محسوب می شود.فرسایش زمین توسط تندبادها، رگبار‌های فصلی و آب‌های سطحی طی سال‌های طولانی اثری فوق‌العاده زیبا و منحصر به فرد در جزیره‌ی قشم به وجود آورده است که هر سال بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. دره‌ی ستارگان در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ی زمین‌شناسی است که در آسیا وجود دارد که در تنها ژئوپارک خاورمیانه قرار گرفته است.
دره‌ی ستارگان از فرسایش خاک، ماسه و سنگ موجود در این منطقه به وجود آمده است و بر اساس تحقیقات به دوره‌ی زمین‌شناسی سنوزوئیک تعلق دارد. این یعنی دره‌ی ستارگان که در مجاورت خلیج فارس قرار دارد بیش از ۲ میلیون سال قدمت دارد و عارضه‌ای که ما امروزه مشاهده می‌کنیم با تغییرات طبیعت در طول این سال‌ها به وجود امده است.
اهالى جزیره عقیده دارند که روزگاری، ستاره اى از آسمان به قلب جزیره افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است. به این مکان در اصطلاح استاره افته و گاهى استار افتیده نیز گفته می شود. اما، براى این پدیده کم نظیر زمین شناسى نام دره ستارگان جا افتاده است.
از جمله بخش های دیگری که در دره ستارگان قابل مشاهده است می توان به  مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى اشاره نمود. به دلیل سست بودن جنس لایه ها، انتظار می رود که پس از هر بارندگى شدید (که به ندرت اتفاق مى افتد) تغییرات محسوسى در شکل ظاهری دره ایجاد شود. در گوشه و كنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریك و گاه پهن و وسیعی به چشم می خورد که با نظم خاص خود گردشگر را مبهوت خود می کند.

 

 

دره الموت قزوین

دره‌ی الموت بین تپه‌های خشک قزوین و تپه‌های جنگلی استان مازندران قرار دارد و کوهنوردانی را که به این منطقه می‌روند، شگفت‌زده می‌کند. 
الموت منطقه ایست درشمال شرقی استان قزوین که بخش بزرگی از این استان را در قالب دو بخش ” الموت ” ( به مرکزیت شهر معلم کلایه ) و بخش ” رودبار شهرستان ” ( به مرکزیت شهر رازمین ) در خود جای داده است. منطقه  الموت در دامنه کوه های سر به فلک کشیده البرز مرکزی و در حاشیه دره بزرگ شاهرود قرار دارد.
برای رسیدن به این قلعه شاید به نظر برسد که مسیری طولانی را دارید طی می کنید، اما با حرکت در این مسیر متوجه می شوید که چقدر زیبایی خداوند در این پهنه از ایران خودنمایی می کند و ارزش صعود به قله فراوان است.

از آنجایی که منطقه دره الموت در محوطه ای کوهستانی و سرد قرار گرفته است یکی از بهترین زمان های سفر به این منطقه فصل تابستان است.
از معروفترین نقاط گردشگری الموت می‌توان به دریاچه زیبای اوان و قلعه الموت اشاره کرد.

گفتنی است قلعه الموت روی یک صخره عظیم در ارتفاع ۲۱۰۰ متری قرار دارد که از روی آن می‌توان منظره زیبای روبروی صخره را تماشا کرد.
 
الموت جاذبه های فراوانی برای سفر یک روزه و یا اگر اهل خوابیدن و اتراق در چادر باشید دو روزه دارد.

 

 

دره رنگین کمان جزیره هرمز

دره رنگین کمان مکان مناسبی است برای سفر به دنیایی از نور و رنگهای مختلفو
 دره رنگین کمان ها قسمتی از کوه های خوراکی ( کوه های رنگی) محسوب می‌شود و در جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد. با قدم زدن در میان دره رنگین کمان ها گویی به سیاره‌ای دیگر سفر کرده‌اید، رنگ‌های مختلف کوه‌ها چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و محو تماشای طبیعت مسحورکننده جزیره هرمز می‌شوید. در دره رنگین کمان ها سنگی بزرگ در میان دره به چشم می‌خورد که شباهت بسیاری به دو دست بزرگی دارد که رو به آسمان است. بعد از بارش باران، آب از میان شکافِ سنگ به پایین سرازیر می‌شود و تا مدت‌ها در چاله آب زیر سنگ باقی می‌ماند. وجود املاح معدنی در خاک جزیره سبب ایجاد رنگ‌های زیبا و دلفریبی همچون زرد، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای، سفید و غیره شده است. از خاک‌های رنگی جزیره هرمز در تهیه ادویه، مصارف دارویی، صنعت رنگ و نقاشی استفاده می‌شود. بهترین زمان سفر به جزیره هرمز، فصول پاییز و زمستان است که دمای هوای شهرهای جنوبی کاهش می‌یابد و گرما اُفت شایانی می‌کند

 

دره مجسمه ها جزیره هرمز

 دره مجسمه ها دره‌ای مرموز و سرشار از دیدنی‌های بسیار است که دیدن آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر دره را تا انتها بپیمایید به پرتگاهی عظیم می‌رسید که منظره‌ای چشم‌نواز و متفاوت از تنگه هرمز را در برابر دیدگانتان می‌گشاید. در هنگام غروب آفتاب با ثبت عکس‌هایی زیبا از بلندای پرتگاه، خاطرات سفر به این دره شگفت‌انگیز را ثبت کنید تا شیرینی سفر به دنیای عجایب ایران تا مدت‌ها با شما باقی بماند. جزیره هرمز دیدنی‌های طبیعی فراوانی همچون ساحل سرخ، دره رنگین کمان، فرش خاکی هرمز، پرتگاه غروب و دره سکوت را در سینه خود جای داده است
علت نام گذاری این جاذبه گردشگری به دره مجسمه آن است که شما با کمی پیاده در به سمت ساحل، شاهد سنگ هایی در اشکال مختلف می شوید. قدم زدن آن هم در شب می تواند حسابی برای شما تجربه ی مرموز و البته کمی هم ترسناک باشد! اگر کمی قدرت تخیل بالایی داشت باشید هر کدام را شبیه به حیوانی تشبیه می کنید. به طور مثال بعضی از سنگ ها شبیه سر گوسفند دیگر مرغ یا خروس و یا حتی شبیه اژدها … می بینید، به همین علت به این مکان مرتفع دره مجسمه ها می گویند. از شکل سنگ‌ها می‌توان دریافت که در طول هزاران سال که جزیره هرمز به تدریج از آب بیرون آمده، روند فرسایش روی آن‌ها نقش و نگار زده است.

 

 

دره سکوت 

دره سکوت واقع در هرمزگان است و برای رسیدن به مناطق طبیعی هرمز باید مسافتی چند صد متری را پیاده طی کنید تا پس از لذت بردن از مناظر کوه‌های نمک موجود در این دره به دیواره سنگ نمکی که در انتهای این مسیر قرار دارد، برسید و از زیبایی کم نظیر آن شگفت زده شوید. سکوتی که در این دره حکفرماست تمام توریست‌ها را به فکر فرو می برد و باعث شده تا این مکان “دره سکوت” نامیده شود. این مکان یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی جزیره هرمز می‌باشد.


از آنجایی که سنگ نمک انرژی بسیار مثبتی از خود آزاد می‌کند بعد از اینکه بخشی از زمان خود را در این دره سپری کنید قطعا حال بسیار خوبی خواهید داشت، به همین خاطر به این دره، دره انرژی نیز گفته می‌شود.
نام دیگر این دره، دره نمک تبرزن است، علت نامگذاری آن به این خاطر است که سنگ‌های نمک این دره بسیار سخت هستند، طوری‌که در گذشته برای جدا کردن نمک کوه‌های این منطقه باید از تبر استفاده می‌کردند.

تبرزن

در قسمتی از این دره ، کوه زیبا و شگفت انگیزی را مشاهده میکنید که با نمک های بلورین پوشیده شده است، با دیدن این کوه تصویر یک شخص روحانی و یارانش که همه عبا های سفید بر تن دارند در ذهن تداعی می شود، برخی افراد با برداشت شخصی خود این شکل کوه را به حضرت محمد (ص) و برخی به حضرت عیسی مسیح (ع) نسبت می دهند.

 

تفریح یاب خواندن مقاله های زیر را به شما توصیه می کند:

عجیب ترین جاذبه های گردشگری در دنیا

ارزان ترین شهرهای ایران برای مسافرت

تماشایی، مثل کویر مصر

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
ترسناکترین نقاط ایران
1398/10/10
ترسناکترين نقاط ايران از جذابترين مناطق اين سرزمين ...
زیباترین شهر خشتی ایران کجاست؟
1398/10/18
شهر یزد، یکی از زیباترین شهرهای خشتی، کهن و کویری ...
سفرهای علمی
1398/11/7
به دنبال افزایش علم و دان ...
سفر به مالدیو و جزایر آن
1398/10/17
مالدیو کشوری کوچک در جنوب غربی هند بوده که از چند ...
آثار باستانی که باید ایرانی ها قبل از مرگ ببینند!
1398/10/15
توجه داشته باشید که کشور ا ...
مکان های دیدنی جاده چالوس
1398/11/11
در این مقاله به بررسی تفریحاتی که در طول جاده چالو ...