error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

غذاهای بومی همدان

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 36 ثانیه
0 نظر 2042 بازدید
غذاهای بومی همدان
غذاهای بومی همدان

وقتی به شهر جدیدی سفر می کنید یکی از مواردی که نباید نادیده گرفته شود این است که غذاهای آن شهر را امتحان کنید چراکه این غذا ها به خوبی منعکس کننده فرهنگ آن شهر و دیار هستند. همدان یکی از شهرهای باستانی کشور است.  استانی با پشتوانه تاریخی طولانی و غذاهای خوشمزه و دلچسب. معروف ترین غذاهای سنتی همدان آبگوشت و آش است که نقش مهمی در عادات غذایی سالم این استان بازی می کند. در ادامه قصد ما بر این است که تعدادی از غذاهای سنتی همدان را به شما معرفی کنیم.

آش خشکبار: بیشتر رژیم غذایی مردم همدان را غذاهای رقیق و آبکی مثل آبگوشت تشکیل می دهد البته این غذاها خالی از تنوع نیستند و اغلب سلیقه ها را راضی و با خود همراه می کنند. خشکبار یکی از خوشمزه ترین و در عین حال سالم ترین خوراکی هایی هستند که معمولا به عنوان میان وعده بین غذاهای اصلی مورد استفاده قرار می گیرند حال تصور کنید که از این خشکبار در طبخ غذا استفاده شود به طبع نمی توان طعم بی نظیر آن غذا را دست کم گرفت. در همدان از انواع خشکبار برای پخت آشی به اسم آش خشکبار استفاده می شود که مواد لازم آن سبزی آش، گوشت استخوان دار، خشکبار شامل آلبالو خشک، برگه هلو و آلو ترش خشک ، رشته، شیره انگور، حبوبات شامل نخود و لوبیا و عدس، پیاز داغ و نعنا داغ است.

آبگوشت قرمه همدان: ترکیب آبگوشت و قرمه سبزی. شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که این غذا چه مزه ای می تواند داشته باشد. مواد لازم برای درست کردن این غذا عبارت است از سبزی قرمه، سیب زمینی، لیمو عمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ که مزه  منحصر بفردی دارد.

آش برنج همدان: یکی از آش های معروف این استان آش برنج است. غذایی سالم و محبوب که در ترکیب آن موادی مانند عدس، برنج و آب قلم وجود دارد و تامین کننده بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان می باشد. این غذا برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است از اینرو در فصل زمستان طرفداران بیشتری پیدا می کند.

آش بادمجان ملایر: ملایر یکی از شهرهای استان همدان می باشد که غذاهای بومی و اصیل متعددی دارد که حتی تعدادی ازآنها در بسیاری از شهرهای ایران نیز طبخ و میل می شوند. این آش عطر و طعم بی نظیری دارد. از مواد اصلی تشکیل دهنده این آش می توان به بلغور و عدس اشاره کرد.

آش آماج همدان: این آش از غذاهای محلی همدان است که در شهرهای دیگر ایران نیز طبخ می شود البته با دستور پخت های متفاوت. مواد لازم برای تهیه این آش عبارتند از سبزی آش، حبوبات شامل عدس و لوبیا چشم بلبلی، پیاز داغ، سیر، تخم مرغ و البته آماج. آماج یک جو خمیری در شکل های نامنظم است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد در آش های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آش هویج و جو: یکی از موادی که در تهیه غذاهای محلی کاربرد دارد هویج است در کنار هویج جو هم از مواد مناسب برای تغذیه به حساب می آید. این آش خوشمزه طعم بسیار خوبی دارد پس پیشنهاد ما به شما این است که اگر سفری به همدان داشتید حتما این آش را امتحان کنید.

خورشت غوره بادمجان:بادمجان از ماد غذایی پرکاربرد برای تهیه غذاهای ایرانی است و ایرانی های زیادی با این ماده غذایی خوراک های خوشمزه و در عین حال متنوع درست می کنند. خورشت غوره بادمجان همدان از آن غذاهایی است که معمولا خیلی ها آن را دوست دارند و طعم ترش آن به همراه ادویجات مناسبی که در ترکیب آن بکار می رود مزه بینظیری به این غذا می دهد. مواد لازم برای طبخ این خورشت عبارد از گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، غوره، پیاز و رب گوجه فرنگی.

آبگوشت فلفل همدان: آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است که خوردن آن در روزهای جمعه به همراه اعضای خانواده خیلی لذت بخش خواهد بود. مواد لازم برای پخت این آبگوشت عبارتند از گوشت گوسفندی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل سبز، زیره، زنجبیل و آب لیمو.

کوفته مخصوص همدان: درست است که کوفته را به اسم کوفته تبریزی می شناسیم اما همدان هم کوفته مخصوص به خودش را دارد. مواد لازم برای این کوفته عبارتند از گوشت گوسفندی، برنج، لپه، آلو، پیاز، نخود، تخم مرغ، آرد نخود چی و گردو.

کباب سرداشی: سرداشی یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که شباهت زیادی به کباب تابه ای دارد. تفاوت اصلی کباب سرداشی با کباب تابه ای استفاده از سیب زمینی در مواد اولیه این غذا و نحوه پخت آن داخل فر یا ماهیتابه است. ریشه نامگذاری این غذا به گذشته و دورانی باز می گردد که افراد مایه کباب را در خانه حاضر می کردند و سپس آن را به نانوایی های سنگکی می بردند تا برایشان داخل تنور یا همان سرداش بپزند. 

آبگوشت کلم قمری: برای تهیه این غذای سنتی همدان باید از گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز ، کلم قمری، ریحان خرد شده، نمک، زردچوبه، فلفل، نعنا خشک و روغن زیتون استفاده کرد. اصلی ترین ماده بکار رفته در این غذا کلم قمری است که دارای خواص متعددی است.

آش کاچی: یکی از غذاهای سنتی همدان به شمار می رود که با استفاده از بلغور، آب، سیر، کشک، نمک، فلفل و روغن پخته می شودو معمولا این غذا را با کشک و سیر کوبیده خام سرو می کنند و همچنین اگر کسی مایل باشد در هنگام صرف غذا بر روی آن روغن حیوانی ریخته و میل می کند.

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
انواع آرد و کاربرد آن
1398/11/18
ان آرد از مواد غذایی بسیار مهم محسوب می شود که در ...
بهترین غذاهای ترکیه
1398/11/14
یکی از تفریحاتی که هنگام س ...
پنج راه تشخیص ماهی تازه
1398/10/12
ماهی از غذاهای مفید جدول خ ...