error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

ترفند های نگهداری مواد غذایی در سفر

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/11/16زمان مطالعه: 4 دقیقه, 42 ثانیه
0 نظر 4892 بازدید
ترفند های نگهداری مواد غذایی در سفر
ترفند های نگهداری مواد غذایی در سفر

هنگامی که در سفر هستیم نحوه زندگی و گذران امور با زمانی که در شهر یا روستا به زندگی روتین و معمولی خود مشغولیم، بسیار تفاوت دارد. یکی از مواردی که بایستی مورد توجه قرار گیرد و توصیه های لازم در مورد آن را عملا به کار بست، نحوه نگهداری از مواد غذایی در هنگام سفر است. اگر به شرایط نگهداری مواد غذایی در مسافرت توجه کافی و لازم را نداشته باشید، احتمال خرابی مواد غذایی و فاسد شدن آن ها بسیار زیاد است. فساد مواد خوراکی هم از لحاظ سلامتی و هم از جنبه اقتصادی باعث ضرر و همچنین بر هم خوردن برنامه ریزی های سفر می شود. فرض کنید در صورت مصرف غذای فاسد، دچار مسمومیت شوید، پس قطعا به برنامه های تفریحی خود که مدت زیادی را برایش برنامه ریزی کرده اید، نمی رسید. از طرفی بایستی زمان بیشتر و مضاعفی را صرف تهیه مجدد غذا نمایید. به طور کلی نگهداری مواد غذایی را می توان به دو روش سنتی و صنعتی انجام داد. روش صنعتی استفاده از فریزرهای مسافرتی، یخچال های کوچک ماشینی که غالبا در ماشین های سنگین و تریلی ها هستند و استفاده از کائوچوهای ضخیم و با کیفیت برای خنک نگه داشتن مواد غذایی، میوه و... است. اما از آنجایی که طی چندین هزار سال گذشته از تاریخ بشر، همیشه یخچال ها وجود نداشته اند، انسان ها روش های بسیاری را برای نگهداری از مواد غذایی یافته اند که در اینجا به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

نحوه نگهداری گوشت:

گوشت از جمله مواد غذایی است که به سرعت فساد میپیرد و دارای درصد فساد بسیار بالایی است. برای نگهداری گوشت در طول سفر به روش سنتی می توان از چند روش که شامل نمک سود کردن و قرمه کردن می باشد استفاده کرد. این دو روش ابداعی مردمان ایل سنگسری است که طی سالیان متمادی به آن دست یافته اند. در روش نمک سود کردن، گوشت را به لایه های نازک برش داده و لا به لای لایه ها را نمک میریزیم؛ نمک از فساد گوشت جلوگیری می کند و می تواند بدون نیاز به یخچال و وسایل سرمایشی گوشت را حتی تا دو سال نیز نگهداری کند. در روش قرمه کردن تکه های گوشت را در روغن که معمولا روغن دنبه می باشد، سرخ کرده و کمی تفت می دهیم. با این کار لایه نازک روغن بر روی گوشت نشسته و آن را از فساد حفظ می کند. هر دوی این روش ها را می توانید برای نگهداری گوشت در سفرهایتان به کار ببرید.

نحوه نگهداری میوه و سبزیجات به صورت تازه:

برای نگهداری سبزیجات به صورت تازه در قدم اول پس از خریداری آن ها را به سرعت پاک کنید تا برگ های زرد و خراب باعث فساد باقی سبزی نیز نشود. پس از تمیز کردن سبزی ها آن ها را با آب سرد و مقداری نمک و سرکه به طور کامل شستشو دهید؛ برای اطمینان از پاک شدن کامل گل و مواد دیگر از لابلای سبزی ها می توانید حدود ده دقیقه آن ها در مخلوط آب و سرکه قرار دهید. پس از شستن سبزی ها آن ها را در آبکش یا پارچه نخی ریخته تا آبشان کاملا رفته و سپس درون کیسه نخی قرار دهید. اگر سبزی هایتان را به طور کامل آبگیری کرده باشید با این روش می توانید آن ها را تا چند روز به شرط فراهم آوردن محیطی خنک نگهداری کنید.

نگهداری از میوه های خشک، حبوبات، دانه هایی مثل تخمه ها و...:

این موارد نیز مشکلی ندارند و با قرارگیری در نایلون یا رفی سربسته به راحتی می توانید آن ها را حفظ کنید. اما یکی از توصیه های ایمنی مفید در این زمینه، آن است که پیش از بسته بندی این مواد خشک حتما آن ها را پاک کنید زیرا در صورت وجود هر گونه شته، شفیره یا آفت دیگری در بین آن ها، اگر این مواد غذایی در جای گرم قرار بگیرند به احتمال زیاد حبوبات یا دانه های روغنی شما خانه اصلی این آفات می شوند و در آن لحظه بهتر است بدون باز کردن درب ظرف یا نایلون آن را دور بیاندازید.

تخم مرغ:

خیلی از افراد معتقدند که تخم مرغ یکی از موادی است که اگر برای پنج ثانیه دور از سرمای یخچال قرار بگیرد فاسد شده و قابل خوردن نمی باشد؛ اما باید بگوییم این ایده کاملا اشتباه بوده و تخم مرغ نیز یکی از مواد غذایی است که برای مدت هرچند کم می توانید به همراه خود در سفر داشته باشید. تخم مرغ را نشویید و در صورت امکان آنرا درون ظروفی همچون لیوان های باریک که تخم مرغ امکان تکان خوردن در آن را ندارد، قرار دهید و تمام تلاش خود را انجام دهید تا در مکانی خنک قرار بگیرد.

برخی از مواد غذایی و خوراکی ها مناسب خود سفر و زمان مسافرت ساخته شده اند؛ با استفاده از آن ها که معمولا به غذاهای کنسروی معروف و مشهور هستند دیگر نگران خرابی یا فساد مواد غذایی تان نباشید. فراموش نکنید که درست است نیاز چندانی به یخچال ندارید اما نباید در محیط های بسیار گرم نیز این کنسروها را قرار داد. این کنسروها هم اکنون شامل انواع غذاهای پخته و نیمه پخته می شوند که از میان آن ها می توان به کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیا چیتی، کنسرو قارچ و لوبیا چیتی و هزامورد دیگر اشاره کرد. اگر دائما در حال سفر هستید و فرصت چندانی برای پخت غذا در اختیار ندارید، می توانید از این غذاهای کنسروشده تهیه کنید، زیرا با وجود قوطی های محکم فلزی و همچنین اطمینان از استرلیزه و ضدعفونی شدن این مواد به راحتی می توانید تعداد زیادی از آن ها را در ماشین یا کوله پشتی خود داشته و از آن ها استفاده نمایید.

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
چگونه برای اقامت در خانه معلم اقدام کنیم؟
1398/10/18
مراکز خانه معلم در سراسر کشور تنه ...
انواع کمپینگ
1398/11/3
کمپینگ یا در اصطلاح فارسی اردو زدن و برپایی چادر ف ...
چگونه در سفر بدون کبریت آتش درست کنیم
1398/10/15
بسیاری از اوقات شده که در ...
ترفند های نگهداری مواد غذایی در سفر
1398/11/15
روش های نگهداری مواد غذایی بنیادی و قابل فساد در س ...
فرهنگ اسکان در طبیعت
1398/11/14
برای ا ...