error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

روش های دور کردن حشرات در سفر کدامند

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/20زمان مطالعه: 4 دقیقه, 42 ثانیه
0 نظر 2969 بازدید
روش های دور کردن حشرات در سفر  کدامند
روش های دور کردن حشرات در سفر کدامند

یکی از معمول ترین آسیب های حضور در طبیعت، گزیدگی توسط حشرات، بخصوص انواع پشه است. در این مقاله سعی می شود راهکارهایی برای مقابله با گزش حشرات ارائه شود. بهتر است قبل از اینکه از راه های مقابله با دشمن اول افراد در طبیعت بحث کنیم ابتدا این دشمن موزی را به خوبی بشناسیم و در ادامه با راههای مقابله و دفع آن آشنا شویم. اغلب پشه ها  از غروب خورشید تا سپیده دم فعالیت می کنند. درست زمان استراحت در طبیعت آن هم بعد از یک روز طولانی راه رفتن. شاید جالب باشد بدانید که پشه ها در آب تخم گذاری می کنند و بعد از چند هفته به بلوغ می رسند. پشه های نر دهانی کوچک دارند و از گیاهان تغذیه می کنند اما پشه های ماده دهانی بزرگتر دارند و از خون جانوران و انسان تغذیه می کنند. پشه های ماده برای اینکه طعمه گزیده شدن را حس نکند، قبل از نیش زدن محل گزیدگی را بی حس می کنند به همین دلیل است که هنگام گزیده شدن دردی احساس نمی کنید.

به یاد داشته باشید کودکان، افرادی که کمبود ویتامین دارند، افراد بیمار و افرادی که بومی یک منطقه محسوب نمی شوند، بیشتر در معرض نیش زدگی پشه قرار دارند. نیش پشه در بعضی موارد می تواند باعث ایجاد آلرژی در افراد شود. آلرژی پوستی به نیش پشه در فاصله زمانی 20 دقیقه تا 24 ساعت بعد از گزیدگی دیده می شود. از خاراندن مکان گزیده شده خوداری کنید. محل گزش را با مقداری آب خنک و صابون بشوئید. همچنین می توانید از داروهای ضد خارش مانند کالامی دی استفاده کنید. در صورتی که بعد از نیش پشه هر یک از تغییرات زیر را در خود مشاهده کردید به اولین مرکز درمانی مراجعه داشته باشید. حساسیت آنی نسبت به نور، تورم بسیار زیاد محل گزیده شده، ضعف عضلانی، سفت شدن گردن، گیجی، کمبود هوشیاری، سردرد شدید.

یکی از وسایل دفع پشه چراغ هایی با گاز مخصوص است که بوی آن باعث فرار پشه ها می شود. این وسیله را می توانید از فروشگاه هایی تهیه کنید که لوازم مخصوص طبیعت گردی دارند.

استفاده از کرم ها و ژل های دفع پشه نیز روش مناسبی است این نوع کرم ها روی قسمت هایی از مچ دست، انگشتان، گردن مالیده می شود و به دلیل بوی خاصی که تولید می کند مانع از نزدیک شدن حشرات ی شود.

استفاده از ویتامین B1 یا تیامین به مدت یک هفته می تواند میزان نیش زدگی را کاهش دهد زیرا پشه ها از بوی این ویتامین که در خون شما جریان پیدا می کند بیزار هستند.

اگر وسایل لازم برای جلوگیری از گزیدگی پشه را با خود همراه نداشتید، با رعایت نکاتی می توانید تا حد زیادی از بروز این اتفاق جلوگیری به عمل آورید. مناطق باتلاقی، اطراف رودخانه ها یا تالاب ها محل مناسبی برای چادر زدن نیستند زیرا مناطق مرطوب مکان های مناسبی برای رشد پشه محسوب می شوند. 

زمانی که عازم طبیعت گردی می شوید سعی کنید شلوار جین بپوشید بسیاری از پشه ها می توانند از روی لباس های نازک نیش بزنند. سعی کنید هنگام خواب، لباس آستین بلند بپوشید. لباس هایی با رنگ روشن بپوشید تا بتوانید حشرات و پشه هایی که روی لباس شما نشسته اند را به راحتی ببینید. در صورتی که حشره کش به همراه دارید مقداری از آن را روی لباس خود اسپری کنید. هرگز حشره کش را روی پوست خود اسپری نکنید چون می تواد باعث بروز حساسیت های پوستی در شما شود. حشره کش ها مواد شیمیایی از جمله دیت دارند بوی بد دیت باعث گمراه شدن پشه در فاصله نزدیک می شود و قادر به تشخیص بوی اسید لاکتیک و دی اکسید کربن خروجی از بدن نمی شود. از خوردن موز در هنگام طبیعت گردی خوداری کنید جذب روغن موز در خون باعث می شود که افراد به میزان بیشتری در معرض گزیدگی پشه قرار بگیرند. پشه ها کلا خون حاوی قند را ترجیح می دهند. استفاده از لوسیون، عطر و ادکلن، شامپو ها و صابون های خوش بو باعث جذب بیشتر پشه ها می شود.

استفاده از مقداری الکل سفید بر روی پوست می تواند شما را در برابر نیش پشه بیمه کند. پوشیدن لباس هایی با جنس پرمترین باعث دفع پشه ها می شود. پشه ها علاقه زیادی به لامپ هایی با نور سفید دارند. در صورتی که در هنگام شب از وسایلی با نور سفید استفاده می کنید آنها را با نور زرد جایگزین کنید. این راهکار روش سودمندی برای دفع پشه ها می باشد. روشن کردن آتش می تواند راهکار مناسب دیگری برای دفع پشه ها باشد. پشه ها معمولا در هوای ساکن پرواز می کنند شما می توانید با استفاده از یک پنکه کوچک از نزدیک شده پشه ها به سمت خود جلوگیری به عمل آورید. 

یکی از وسایلی که جدیدا به بازار آمده است وسیله ای است که صدای پشته نر تولید می کند. پشه ها یکبار در سال جفت گیری کرده و در بقیه سال از صدای پشه نر فرار می کنند. صدای تولید شده از این دستگاه برای شما قابلیت شنیدن ندارد ولی پشه های ماده این صدا را شنیده و از آن فرار می کنند. 

 شما می توانید از تله پشه استفاده کنید. این تله ها قادرند تعداد معینی از پشه ها را به دام بیندازند و آنها را بکشند. اما تاثیر این تله ها در کاهش جمعیت پشه ها به عواملی مانند شدت حساسیت شما، تعداد پشه ها، و حتی شدت و سرعت باد هم بستگی دارد. 

اگر مقداری جعفری خرد شده را در یک شیشه سرکه سیب بریزید و این ترکیب را روی پوست خود بمالید از ماده ای طبیعی برای دفع حشرات استفاده کرده اید.

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
ون لایف و کسب درامد در سفر
1398/8/15
چگونگی کسب درامد و کار از راه دور فریلنسینگ ...
جامپینگ چیست؟
1398/11/4
در این مطلب به معرفی ورزش جامپینگ پرداخته شده است ...
بازارچه های مرزی ایران کدامند؟
1398/11/27
شرحی مختصر درباره بازارچه ...
مسجد کبود، نگین فیروزه ای اسلام
1398/10/8
مسجد کبود یکی از بناهای تا ...
ساعت تحویل سال 1399هجری شمسی
1398/11/28
همانطور که می دانیم هر سال ...