error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

اقدامات مهم هنگام غرق شدن در آب

زهرا مصلحی نویسنده: زهرا مصلحی
زمان انتشار: 1398/11/20زمان مطالعه: 5 دقیقه, 7 ثانیه
0 نظر 3877 بازدید
اقدامات مهم هنگام غرق شدن در آب
اقدامات مهم هنگام غرق شدن در آب

فرد غرق شده در ابتدا به دلیل عدم دسترسی به اکسیژن، تنفس خود را از دست داده و اندام های حیاتی شان دچار بیهوشی و غش می شوند. به طور کلی غرق شدگی عبارت است از اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ ورشدن و‌ ورود آب به مجاری تنفسی است که درصورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ ناپذیر مغزی و مرگ می‌ شوددر این موارد باید سر فرد غرق شده پایین‌ تر از بقیه اعضا قرار دهید تا آب از مجاری تنفسی او خارج شود. رو به رو شدن با یک فرد غرق شده امری ناگهانی است و ممکن است در هر زمانی اتفاق بیوفتد به ویژه در سفر به شهر های ساحلی که افراد زیادی بدون هیچگونه مهارتی وارد دریا می شوند و در شنا افراط می کنند؛ به همین دلیل لازم است تمام افراد اقدامات اولیه در هنگام برخورد با این افراد را داشته باشند و با حفظ آرامش به کمک آن ها بشتابند. سایت تفریح یاب در ادامه این مقاله اقدامات اولیه هنگام برخورد با یک فرد غرق شده را شرح داده است که یادگاری آن ها برای تمام افراد لازم و ضروری می باشد. برای یادگیری این اقداماتدر ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

  • علت غرق شدگی

در هنگام غرق شدگی علت مرگ علاوه بر عدم ورود اکسیژن کافی به ریه، ورود آب به ريه‌ها و اسپاسم گلو نیز می تواد از دیگر عوامل خطرناک در هنگام غرق شدگی باشد که موجب مرگ فرد می شود. ورود هر مقدار آب به داخل ريه‌ ها مي‌ تواند سبب تحريك و تورم آنها شود و حتی اگر حال مصدوم خوب به نظر برسد باز هم ممكن است مجاری هوايی وی شروع به تورم كرده و چند ساعت بعد، اصطلاحاً دچار غرق شدگي ثانويه گردد. همچنین آب سرد امکان غرق شدگی را بسیار بالا می برد.

  • علائم غرق شدگی

از علائم غرق شدگی می توان به کبودی زیاد لب‌ها و گوش‌ها، رنگ پریدگی و سرد شدن پوست، توقف تنفس و ضربان قلب اشاره کرد. همچنین تهوع و استفراغ، خفگی، ناآگاهی، عدم تنفس، سرفه همراه با خلط صورتی و کف آلود، درد قفسه سینه و بی‌قراری نیز از علائم دیگر غرق شدگی می باشد.

  • عوامل غرق شدگی

جنسیت: به طور کلی مردان بیشتر از زنان دچار غرق شدگی می شوند و آمار آن ها 2 برابر زنان می باشد. بر اساس بررسی های انجام شده خطر بستری شدن ناشی از غرق غیرفوتی در بیمارستان نیز در مردان بسیار بیشتر از زنان می باشد. این برتری به این دلیل می باشد که آقایان تماس بیشتری با دریا و رودخانه دارند و همچنین رفتارهای پر خطر مانند تنها شنا کردن، نوشیدن الکل پیش از شنا و تنها انجام دادن فعالیت‌های آبی احتمال غرق‌شدگی نیز در بین جمعیت آقایان بیشتر می باشد.

دسترسی به آب: وجود رود، رود خانه، دریا، دریاچه، برکه، استخر و... در محل دسترسی راحت فرد می تواند از عوامل غرق شدگی باشد. افراد زیادی حتی با وجود بی تجربگی خود با دیدن این محیط تمایل زیادی دارند که دست به شنا بزنند و در این صورت امکان غرق شدگی برای آن ها بسیار وجود دارد.

سن: سن از جمله مهم ترین عوام غرق شدگی می باشد که معمولا بدون دقت و توجه و در صورت سهل انگاری اتفاق می افتد. کودکان زیر 5 سال از جمله افرادی هستند که بیشترین غرق شدگی برای آن ها اتفاق می افتد. در هنگام تفریح در آب، باید حتما به کودکان و افراد میانسال توجه کافی را داشته باشیم تا تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم.

  • اقدامات لازم در هنگام غرق شدن

در هنگام مواجه شدن با فد غرق شده در ابتدا باید توجه داشت که شخصی که دوره آموزشی نجات غریق را نگذرانده است و یا تسلطی در شنا کردن ندارد، به هیچ وجه به کمک فرد غرق شده نرود چون امکان دارد خود نیز غرق شود و خطر را 2چندان کند.

به دلیل ترس و وحشت فرد غرق شده ممکن است با حجوم آوردن به سما شما، شما را نیز با خود به زیر آب ببرد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید فرد را از پشت سر بگیرید و به سمن خارج از آب بکشید. در صورتی که فرد کامل به زیر آب رفته باشد، باید ابتدا زیر بغل یا دست ها و حتی موهای او را بکشیم تا به روی آب بیاید سپس از پشت سر او را گرفته و به سمت برون از آب شنا کنید.

در اخر باید فرد غرق شده را در صورتی که فقط سر آن بطور کانل از آب بیرون باشد، نگه داشته و به سمت خارج ازآب شنا کنید.

  • احیای فرد غرق شده

در ابتدا باید فرد را با حفظ نکات فوق از آب بیرون بکشیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که فرد به دلیل نرسیدن اکسیژن به اندام‌های حیاتی‌شان دچار بیهوشی و غش می‌شوند. در هنگام برخورد با این علائم باید با حفظ آرامش به احیای فرد بپردازیم. در ابتدا باید سر فرد را پایین تر از دیگر اعضا قرار دهیم تا آب از مجاری تنفسی او خارج شود. پس از آن باید علائم حیاتی فرد را چک کنیم. در صورت لازم تنفس دهان به دهان و یا ماساژ قلبی می تواند کمک بسیاری کند. اگر در هنگام ماساژ قلبی شخص مصدوم استفراغ زد خیلی سریع فرد را برگردانید تا محتویات به درون دهان و مری آن برنگردد. جلوگیری از تجمع افراد به دور فرد غرق شده می تواند اکسیژن بیشتری به فرد برساند. در نهایت باید با اورژانس تماس گرفت تا علائم بدن به صورت دقیقی بررسی شود. تا زمان رسیدن اورژانس باید  به احیای فرد ادامه داد تا آب به صورت کامل از ریه خارج شود؛ پس از بازگشت علائم فرد را در یک پتو یا حوله بپیچید.

در آخر باید توجه داشت که بدون مهارت لازم دست به شنا در آب به ویژه درسا که خطرات آن بسیار زیاد است، نزنیم. امیدواریم در ای مقاله اطلاعات لازم و کافی را در هنگام مواجه شدن با فرد غرق شده در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
شرایط لازم برای آموزش خلبانی
1398/11/30
خلبانی یکی از فعالیت ها و ...
بررسی برندهای معروف کفش کوهنوردی
1398/10/21
امروز برندهای مختلفی در زمینه تولید انواع کفش کوهن ...
طراحی کافی شاپ به سبک مینیمالیسم
1398/4/24
مینیمالیسم یک نوع طراحی بسیار ساده با فرمهای خاص ش ...