error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

تنفس پرانا چیست و چه فوایدی دارد؟

کیوان رنجبر نویسنده: کیوان رنجبر
زمان انتشار: 1398/11/28زمان مطالعه: 4 دقیقه, 33 ثانیه
2 نظر 8223 بازدید
تنفس پرانا چیست و چه فوایدی دارد؟
تنفس پرانا چیست و چه فوایدی دارد؟

در کتاب پراسنا اوپانیشاد در مورد پرانا اینگونه توضیح داده شده است که پرانا آتش است، پرانا خورشید است، پرانا ابر است، باد است، پرانا قاتل شیاطین است. پرانا زمین است. پرانا همیشه جاویدان است  و پرانا مرکز همه چیز است. 

پرانا چیزی شبیه به انرژی الکتریسیته است. هر چیزی که دارای حرکت باشد توسط پرانا توانایی حرکت پیدا کرده. پرانا باعث کارکرد ریه های ما می شود و فرایند تنفس را امکان پذیر می سازد. به واقع ذهن انسان مسلط بر حواس و اندام های اوست و پرانا مسلط بر ذهن است. اگر ذهن را به مانند یک موتور تصور کنیم پرانا قدرتی است که موتور را به حرکت در می آورد. از پرانا، پراناهای دیگر بوجود می آید که در عالم یوگا به آنها سامانا، ویانا و اودانا اطلاق می شود که در بخش های مختلف بدن وجود دارند. پرانا در یوگا توسط تکنیکی به نام پرانایاما کنترل می شود که پرانا به معنای نیروی حیات و انرژی زندگی است و یاما نیز به معنای کنترل کردن است. بنابراین یکی از حیاتی ترین تمرین ها در یوگا تمرین پرانایاما می باشد.

هر کسی که در جستجوی زندگیست باید طریقه نفس کشیدن را بیاموزد. آدمی تا زمانی که نفس می کشد زنده است و زمانی که تنفس به پایان برسد آدمی نیز می میرد. اگر افرای که در دنیای مدرن و شلوغ امروزی به گذران زندگی مشغول هستند تمرین پرانایاما را انجام دهند بعد از چند ماه متوجه می شوند که این تمرین چه نتایجی بر روی ذهن و بدن آنها دارد. بعد از انجام این تمرینات بدن افراد سبک و فعال شده، تنبلی و سستی از بین می رود. تمرین پرانایاما را هر کسی می تواند انجام دهد جوان، پیر، سالم، بیمار، زن و مرد. به واقع نفس کشیدن کلید جوانی ابدی است. به یاد داشته باشیم که ما مدام در حال تنفس هستیم و اگر تنفس نکنیم خواهیم مرد. انسان ها وقتی در شرایط سخت و بحرانی قرار می گیرند تمرین نفس کشیدن به سرعت آنها را آرام می کند. زمانی که نفس کشیدن را تمرین می کنید بعد از تمرین خواهید دید که چقدر قدرت پیدا کرده اید و با چه روحیه قدرتمندی آماده نبرد با مشکلات و چالش های زندگی هستید.

اگر با مشکلی روبرو هستید که لازم است دارای ذهنی آرام باشید و با آرامش فکر کنید و ایده ای مناسب برای رفع آن مشکل را پیدا کنید پیشنهاد ما به شما این است که قبل از رویارویی با مشکل قدرت درون ی خود را با تمرین تنفس بیشتر کنید هیچ چیز مانند تنفس نمی تواند به شما آرامش، تعادل و قدرت اعطاء کند. هر روز و به صورت بی وقفه تمرین کنید و در نتیجه می توانید متوجه شوید که چگونه نیروهای ذهنی، جسمی و روحی شما به شکوفایی می رسند. تمرین های تنفسی باعث می شوند تا زندگی شما به تعادل و آرامش برسد شما را از اضظراب و نکرانی و فرسودگی نجات می دهد بدلیل اینکه باعث می شود نیروی طبیعی حیاتی را درون خودتان داشته باشید و به تمام بخش های سیستم بدن و ذهن خود قدرت بدهید.

اما برای تمرین عملی چگونه باید اقدام کرد؟ اگر شما ساکن شهری بزرگ و شلوغ هستید و زمان کافی برای انجام تمرین را ندارید می توانید از تکنیک نفس زندگی استفاده کنید. این تمرین به گونه ای طراحی شده که با روزی 3 جلسه 5 دقیقه ای به همراه مربی نفس کشیدن را تمرین می کنید. روزی تنها 15 دقیقه. تمرین کردن با استفاده از این تکنیک به قدری ساده است که نیاز به هیچ چیزی ندارد. در هر شرایطی و هرمیزان که زندگی شما شلوغ باشد و زمان کافی در اختیار نداشته باشید باز هم می توانید این تمرین را انجام دهید و نکته مهم این است که آثار این تمرین را فورا می بینید. بعد از دو هفته انجام تمرین منظم متوجه تغییراتی در زندگی خود می شوید. بعد از دو ماه تمرین شما زندگی متفاوت از چیزی که در حال حاضر دارید را تجربه خواهید کرد.

تنفس تبلور یک قدرت احیاء کننده به نام پرانا است. پرانا از طریق تنظیم تنفس طبیعی کنترل می شود که به این روند کنترل پرانایاما اطلاق می شود. رابطه انسان با جهان هستی به واسطه تنفس شکل می گیرد و در صورت اخلال در تنفس سلامتی انسان با مخاطره روبرو می شود. پرانا در حقیقت شکلی از انرژی است که توسط بدن نجومی یا کیهانی مورد استفاده قرار می گیرد و از آجا به بدن فیزیکی سیر کرده و در ادامه تک تک سلل های بدن را در بر می گید. نیروی پرانا با انجام دم و بازدم کنترل  می شود. کنترل نوسانات فکری به کمک کنترل پرانایاما یعنی همان کندی و تندی تنفس انجام می شود. انجام دم و بازدم با نوسانات فکری دارای رابطه ای مستقیم است هر چقدر ذهن ما ناآرام تر باشد تنفس ها تند و هر چه آرامش بیشتر باشد تنفس کندتر می شود. 

پرانا تمامی انرژی های ذهنی و جسمی را نمایان می کند. با انجام فعالیت های گوناگون، پرانا از بین رفته و مجددا از طریق هوا و غذا جذب می شود. انجام تمرینات تنفسی به صورت منظم باعث تقویت و افزایش پرانا شده و شخص قادر می شود با انجام تکنیک هایی نسبت به انتقال آن به افراد دیگر برای شفادهی بیماران اقدام کند. جذب ماده حیات یا همان پرانا تنها از طریق آگاهی بر روی تنفس امکان پذیر می باشد.

خواندن این مقالات را از دست ندهید:

دسرهای ترکیه ای

بهترین غذاهای فرانسوی

خوشمزه ترین غذاهای عربی

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.

مهتاب 1400/4/4 پاسخ
من اصلا نمیدونم یوگا واین موارد چیه،ولی درون خودم نیرویی دارم که با توسل به اون وهمکاری بااون همه ی مشکلات زندگیمو چه مادی چه معنوی چه شفا چه گرفتاری حتی ساخت وساز حتی خرید هرچی که بخوام. حتی دوستی باهرکسی که ازش خوشم بیاد. مخلص کلام اینکه یک نیرو درمن هست که یارویاور منه واز پرتگاهای مخوفی نجاتم داده ازچاهای طویلی بیرونم کشیدهوخیلی چیزای دیگه
محمود همتی 1400/1/21 پاسخ
با تشکر بهترین تمرین تنفس پرانایاما را در کتاب هیپنوتیزم کابوک خواندم.حتما رجوع کنید.

بیشتر بخوانید:
ترفند های کمک جذب مشتری
1398/11/19
تفریح یاب کمکتان می کند تا ...
مسجد کبود، نگین فیروزه ای اسلام
1398/10/8
مسجد کبود یکی از بناهای تا ...
تاثیر تغذیه قبل از ورزش
1398/10/7
در این‌جا با دو نمونه از ا ...
بام لند تهران
1398/9/4
یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز تهران ، مجموعه بام لند ...