error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

گرم ترین نقطه ایران کجاست؟

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 1 دقیقه, 56 ثانیه
0 نظر 2415 بازدید
گرم ترین نقطه ایران کجاست؟
گرم ترین نقطه ایران کجاست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که گرم نقطه ایران نقطه ایران کجاست؟ و  دمای متوسط این مکان دقیقا چقدر است؟ گرم نقطه کشور دشت لوت که با مساحت 40 هزار کیلومتر مربع در بین سه استان خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده است. لوت به معنای فاقد هر چیز و برهنه می باشد و انتخاب این نام هم بی دلیل نیست، طبق بررسی های انجام شده کویر لوت در سال های 2004 تا 2007 و همچنین 2009 به عنوان گرم ترین نقطه جهان شناخته شده است.
در سال های مختلف نقاط دیگر جهان به عنوان گرم ترین نقطه زمین شناخته شده اند اما بالاترین دمای زمین در کل این سال ها متعلق به کویر لوت با دمای 70.7 درجه سانتی گراد است که 12 درجه از رکورد قبلی یعنی  58 درجه سانتی گراد در بیابان آفریقا بیشتر می باشد!

کویرلوت


از مناطق جالب بیابان لوت می توان به رودخانه شور، منطقه گندم بریان و شورگز هامون اشاره کرد به گفته کارشناسان کشور از جمله پرویز کردوانی گندم بریان گرم ترین نقطه ایران و جهان می باشد. کویر لوت به دلیل داشتن آب و هوای خشن و گرمای طاقت فرسایی که دارد به عنوان منطقه ای ناشناخته در نظر گرفته می شود و از این رو بستر مناسبی برای مطالعات زمین شناختی به حساب می آید. 


دشت لوت به سه قسمت لوت شمالی,لوت جنوبی و مرکزی تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.
لوت شمالی : این بخش اغلب از شن و ماسه به همراه ریز سنگ ها تشکیل شده است که ناهمواری های کوچک و بزرگ ماسه ای در آن یافت می شود.
لوت مرکزی : در حقیقت شگفت انگیز ترین بخش بیابان لوت است که دارای دره های کوچک و بزرگ به همراه صخره های عظیم الجثه ماسه ای می باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بعضی از سطوح این بخش پوشش گیاهی رشد کرده است که اغلب گیاهان کم آب مانند کاکتوس هستند.
لوت جنوبی : این بخش که به اسم لوت زنگی هم شناخته می شود به عنوان سرسبزترین مکان دشت لوت در نظر گرفته می شود و دارای پوشش گیاهی غنی تری می باشد

 

تفریح یاب خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می کند:

در زمستان به کجا سفر کنیم؟

بهترین پیست های اسکی ایران 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
مناسب ترین غذاها در سفر
1398/10/21
می توان گفت یکی از مهم ترین مواردی که در سفر باید ...
راه های پیشگیری از بیماری در سفر
1398/11/10
راههای پیشگیری از بیماری در سفر کدامند ...
کوه های مناسب کوه نوردی در کشور
1398/11/19
کوه نوردی یکی از ورزش های سخت و سنگین می باشد که ب ...
جاهای گردشگری خرم آباد
1398/11/15
در این مقاله به بررسی مناطق گردشگری خرم آباد پرداخ ...