error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

تاریخچه همبرگر تا امروز

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 4 دقیقه, 0 ثانیه
2 نظر 4402 بازدید
تاریخچه همبرگر تا امروز
تاریخچه همبرگر تا امروز

تاریخچه همبرگر

همبرگر یک غذای معروف و پر طرفدار جهانی است و غذای ملی آمریکا بحساب می اید همچنین برخی می گویند همبرگر اصالاتا مربوط به هامبورگ آلمان است و اسم آن از این شهر گرفته شده. این ساندویچ خوشمزه و پر طرفدار به نام های بیف برگر و تنها برگر هم شهرت دارد و از گوشت چرخ کرده دایره ای سرخ شده و نون گرد تشکیل می شود همچنین گوشت آن را روی گریل  زغال یا روی سنگ سرخ می کنند و اگر به صورت حرفه ای و توسط شخص کار بلد پخته شود طعمی فوق العاده و لذیذی دارد.
مواد دیگری چون گوجه کاهو خیار شور سس های خاص مانند تارتار و پنیر و... به بهتری طعم آن کمک می کند و همچنین با اضافه کردن بعضی از چیز ها اسم آن تغییر میکند مثل چیز برگر ماشروم برگر دوبل برگر و...
گفته های بسیاری در مورد آن و تاریخچه اش گفته می شود که هیچ کدام دقیق نیستند همچنین با توجه به گفته مورخان قدمت استفاده از گوشت چرخ کرده به دوران سوارکاران مغول برمی گردد و در قرن 13 این ساندویچ وارد روسیه شد و به اسم استیک تارتار معروف شد و همچنین از راه تجارت هایی که در دریای بالتیک انجام می شد به هامبورگ المان منتقل شد.
آلمانی ها به روش سرخ کردن آن را پختند و با تغیرات دیگر و همچنین اضافه کردن سوسیس آن را سرو می کردند.

 


گوشت چرخ کرده تا قرن 17 به غذایی محبوب در آلمان تبدیل شده بود و اولین نوشته در مورد همبرگر در کتاب هنر آشپزی جامع و کامل در سال 1736 منتشر شد.
در این کتاب از سوسیس همبرگر دودی صحبت می کند که از گوشت چرخ کرده گاو تهیه می شود و با ادویه مخصوص مخلوط و پخته می شود.
در سال 1802 دیکشنری آکسفورد اصطلاح استیک هامبورگ را اضافه کرد که از تکه گوشت چرخ کرده نمکی و دودی پخته شده با پیاز و 2 تکه نان تهیه می شود.
 بر اساس کتابخانه کنگره، لوئیس لانچ در نیو هِون کنتیکت برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ استیک همبرگر را لای دو تکه نان قرار داده است. داستان دیگر می گوید که تاریخچه ساندویچ همبرگر به یک دهه قبل و ویسکونسین بر می گردد. روایت دیگری هم بر این باور است که در سال ۱۸۸۵ یک رستوران که فروش زیادی نداشت برای افزایش مشتری ابتکار عمل به خرج داد و استیک گوشت را لای دو تکه نان قرار دارد تا غذایی قابل حمل و فوری باشد. تاریخچه شکل گیری ساندویچ همبرگر هرچه باشد و هرکس که برای اولین بار این خلاقیت را انجام داده باشد در نهایت این ساندویچ  به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در سال ۱۹۰۴ ساندویچ همبرگر به طور رسمی در نمایشگاه جهانی سنت لوئیس ارائه شد و در سال ۱۹۱۶ والتر اندرسون، سرآشپز مشهور کانزاسی نان ویژه ساندویچ همبرگر را تولید کرد. ۵ سال بعد این سرآشپز رستوران وایت کاسل را افتتاح کرد و به این ترتیب اولین رستوران زنجیره ای ویژه برگر و ساندویچ همبرگر در دنیا به وجود آمد.
در حدود یک قرن بعد از این جریان ها همبرگر تبدیل به یکی از معروف ترین و پر طرفدار ترین ساندویچ ها شد و در کل دنیا سرو می شد.
رسپی ها و دستور پخت های بسیاری از این ساندویچ وجود دارد و با انواع برند های مختف و حتی برند های زنجیره ای مثل مک دونالد به صورت تخصصی در حال سرویس دهی این غذا هستند.
آمار ها نشان داده که به طور میانگین سالانه در آمریکا رقمی حدود 50میلیارد برگر مصرف می شود یعنی هر فرد آمریکایی هفته ای 3 عدد برگر به طور میانگین می خورد و همین موضوع باعث شده این غذای محبوب یعنی همبرگر تبدیل به غذای ملی آمریکا شود.
همچنین آمار های دیگر نشان می دهد که همبرگر 40 درصد از مجموعه ساندویچ های فروخته شده  و بیش از 70 درصد از گوشت مصرفی رستوران ها را به خود اختصاص داده.
در دوران جنگ جهانی اول خیلی تلاش های زیادی شد که اسم همبرگر و هامبورگ نابود و یا از خاطره ها پاک شود اما هنوز که هنوزه مردم این ساندویچ را به اسم هبرگر می شناسند.
البته باید گفته شود که این ساندویچ با استیک هامبورگی قدیمی اولی تفاوت های بسیاری دارد اما آنرا همان همبرگر می شناسند.
انواع همبرگر های مختلف

دوبل برگر
از دو تخته گوشت چرخ کرده سرخ شده استفاده می شود و حجم و کالری آن به طور چشمگیری زیاد می شود.

 


چیز برگر
روی گوشت سرخ شده یک لایه پنیر گودا یا پستو یا پروسس یا پیتزا آب شده قرار می دهند

 


ماشروم برگر
با قارچ سرخ شده یا کاراملی ترکیب شده و سرو می شود

 


چیکن برگر
به جای گوشت گاو از گوشت مرغ استفاده می شود

 

مقالات مربوط

گوشت خواری یا گیاه خواری

تاریخچه پاستا

استیک

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.

علیرضا نصیری 1398/10/15 پاسخ
مرسی از اطلاع رسانیتون
جلال علیرضایی 1398/10/15 پاسخ
تاریخچه پاستا لینکش کار نمیکنه

بیشتر بخوانید:
خوشمزه ترین غذاهای عربی
1398/11/14
غذاهای مدیترانه ای به طعم لذیذ و خوشمزه شان شهرت د ...
مزایای روغن کانولا لادن
1399/2/9
روغن های مختلف با برند های مختلف در بازار وجود دار ...
انواع آرد و کاربرد آن
1398/11/18
ان آرد از مواد غذایی بسیار مهم محسوب می شود که در ...
غذاهای فرانسوی
1398/11/20
آشنایی با غذاهای فرانسوینن ...