error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

خانه مشروطه تبریز محل اجتماع مردان آزاده

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 3 دقیقه, 39 ثانیه
0 نظر 985 بازدید
خانه مشروطه تبریز محل اجتماع مردان آزاده
خانه مشروطه تبریز محل اجتماع مردان آزاده

شهر تاریخی و زیبای تبریز از مهمترین قطب های گردشگری شمال غرب کشور است. و به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم به موقعیت ممتاز جغرافیایی و تاریخی دست یافته است. جاده ابریشم این شهر را به یکی از مهم ترین مراکز تجارت و بازرگانی آسیای غربی تبدیل کرده بود. طبیعت بکر و زیبا، کوهستان های رفیع، کلیساها، مساجد، قلعه های بی نظیر و ... همه و همه موجب شده اند این شهر و اطراف آن به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شود. اگر جزو کسانی هستید که تمایل دارید به این شهر که به شهر اولین ها نیز معروف است، سفر کنید تفریح یاب  به شما کمک می کند. مکان های دیدنی این شهر بسیار زیادند اما برای اولین بازدید پیشنهاد ما خانه مشروطه تبریز است.

به احتمال زیاد اسم خانه مشروطه تبریز به گوش تان خورده است. خانه مشروطه تبریز یکی از جاذبه های گردشگری این شهر می باشد که به دلیل حزب مشروطه خواهی در سال  1247 در زمان محمدعلی شاه قاجار به سفارش حاج مهدی کوزه کنانی و به همین نام تاسیس شد. این بنا امروزه یکی از موزه های تاریخی در شهر تبریز است و از پر جاذبه ترین مکان های گردشگری و توریستی در این شهر می باشد.


سبک معماری خانه مشروطه تبریز
بعد از آنکه حاج مهدی کوزه کنانی بعد از مدتها سکونت در روسیه به ایران بازگشت، در سال 1868 میلادی ( 1247 شمسی ) خانه مشروطه تبریز را بنیان نهاد.
این خانه با مساحتی بالغ بر 1300  متر مربع در دو طبقه ساخته شد. سبک معماری خانه مشروطه تبریز به گونه ای است که امروزه جزو هنرهای اصیل معماری ایرانی از لحاظ نوع نما و ساختی که دارد قرار گرفته است. به طوریکه دارای درب های منبت کاری شده و پنجره های ارسی ( پنجره هایی با لنگه های بازشوی بالارونده )، غلام گردش، ساختمان کلاه فرنگی و نورگیری بالا می باشد. همچنین تزیینات گچ بری، گل کاری ها و ستون های گچی با پنجره های تمام قد و رنگی که از ویژگی های معماری عصر قاجار بود که در خانه مشروطه تبریز به چشم می خورد. در طبقه اول این خانه  6 اتاق و در طبقه دوم سالنی بزرگ است که در سرسرای آن  6 اتاق وجود دارد.

خانه مشروطه تبریز

چه شهرهایی از ایران خانه مشروطیت دارند؟
پیشینه خانه مشروطه تبریز
در زمان محمد علی شاه قاجار که به فرمان خود او مجلس به توپ بسته شد، حاج مهدی کوزه کنانی که یکی از بزرگان مشروطه خواه بود عده ای هم رای را دور هم در این خانه جمع کرده و به همفکری می پرداختند. همچنین انجمن نشست تبریز و مرکز فرماندهی مجاهدان که در طی یازده ماه شکل گرفت در این خانه  تاریخی انجام می شد. خانه مشروطه تبریز محل تصمیم گیری برای پایین آوردن پرچم محمد علی شاه بود.
در واقع حاج مهدی کوزه کنانی که از اصلی ترین پشتیبانان مالی مشروطه خواهان بود با جمع آوری آنها در خانه خود برای اصلاح نظام و دولت محمد علی شاه قاجار به شور و مشورت و فعالیت می پرداختند. از جمله افراد مهمی که به این خانه آمد و رفت می کردند، ستارخان، باقرخان و ثقه الاسلام تبریزی بودند.

تبریز


در خانه مشروطه مهدی کوزه کنانی به همراه این افراد اقدام به چاپ و نشر اعلامیه هایی برای مبارزه با حکومت قاجار می کردند، و با این روش مخالفت خود را اینگونه اعلام می نمودند.
خانه مشروطه تبریز در سال های  1324  و 1325  بعد از جنگ جهانی دوم توسط شوروی که تبریز را مورد اشغال خود قرار داده بود در مالکیت این کشور قرار گرفت و در همان سال ها مرکز اجلاس سران  فرقه دموکرات آذربایجان گردید.
هم اکنون در این خانه تندیس هایی از افراد مهم مشروطه خواه و نیز عکس هایی از مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار و سایر افراد در آن زمان به چشم می خورد. خانه مشروطه تبریز یک تاریخ زنده و گویا است که حوادث فراوانی به خود دیده و تصمیمات بزرگ و سرنوشت سازی برای کشور در این خانه گرفته شده است بازدید از این خانه یعنی سفر به دل تاریخ. پس این فرصت بی نظیر را از دست ندهید.

تفریح یاب در مقاله های زیر شما را به مکان هایی دیدینی از تبریز آشنا می کند:

معبد مهر مراغه،حکایت معبدی به وسعت قرن ها

مسجد کبود، نگین فیروزه ای اسلام

مقبره الشعرا، سرای شعر و ادب

پیاده روی تربیت، گذری بر جاده ابریشم

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
کوه عینالی تبریز
1398/10/21
تف ...
مراکز خرید کیش
1398/10/18
یکی از دلایل انتخاب کیش و قشم برای سفر وجود مرا ...
سفر به شهر هزار رنگ ایران گلستان
1398/10/15
 حرف از سفر و مسافرت و تعط ...
بهترین شهر بازی های ایران
1398/11/16
در این مقاله به معرفی شهرب ...
نکاتی که برای سفر به ترکیه باید بدانید
1398/10/11
کشور ترکیه یکی از کشورهای ...
دانستنی هایی در مورد شهر زیبای کوشی آداسی
1398/10/15
کوشی آداسی یکی از شهرهای گ ...