error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

جاهای گردشگری مشهد

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/11/21زمان مطالعه: 8 دقیقه, 12 ثانیه
0 نظر 1282 بازدید
جاهای گردشگری مشهد
جاهای گردشگری مشهد

 اولین چیزی که با شنیدن نام مشهد به ذهنمان خطور می کند حرم مطهر امام رضا (ع) است که در این شهر قرار دارد و شوق زیارت این حرم مطهر سالانه هزاران نفر و یا شاید هم میلیون ها نفر را به مشهد می کشاند. اما باید بدانیم که شهر مشهد تنها از لحاظ زیارتی غنی نیست؛ بلکه این شهر از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز جز قدیمی ترین شهرهای مسکونی ایران زمین بوده است و طی سالیان متمادی و با تغییر حکومت ها، تغییر کرده و بخشی به فرهنگ آن افزوده و یا از آن کاسته شده است. شاید بسیاری از این اماکن تاریخی، فرهنگی و تفریحی را بشناسید، اما امروز در تیم تفریح یاب به دنبال معرفی اماکنی هستیم که شاید تنها اسم آن ها را شنیده اید و هیچ اطلاعاتی درباره آن ها ندارید.

سفر به مشهد می تواند یکی از جذاب ترین سفرهای عمرتان شود؛ نه فقط به دلیل وجود حرم امام رضا، بلکه تجربیات جدید و آشنایی با فرهنگ دیگر کشورهای مسلمان و غیر مسلمان از طریق برخورد با توریست هایی که از این کشورها به ایران سفر می کنند باعث باز شدن دریچه های جدیدی از علم و هنر به رویتان خواهد شد.

برای مسافرت به این شهر می توانید با استفاده از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا اتومبیل شخصی تان مسیر را طی کنید. اگر تنها مقصد برایتان اهمیت دارد و علاقه ای به مسیر ندارید از قطار یا هواپیما استفاده کنید. اما اگر تمایل به دیدن اماکن تاریخی و گردشگری و زیارتی بین راهی نیز دارید بهتر است که از اتومبیل یا اتوبوس استفاده کنید.

قدمگاه

قدمگاه در شهر باستانی و قدیمی نیشابور قرار دارد که سال ساخت آن مربوط به قرن یازدهم هجری می شود که در آن زمان به دستور شاه وقت، شاه عباس صفوی ساخته شد. معماری آن به سبکی اسلامی است و دارای گنبد فیروزه ای هشت گوش می باشد. در این منطقه جای پای امام رضا بر روی سنگی سیاه قرار دارد که در کنار آن چشمه ی آبی نیز وجود دارد و افراد به منظور تبرک از آن آب استفاده می کنند. وجود بازار دست فروشان شور و هیجان بسیاری را به این منطقه افزوده است. یکی از کاروانسراهای دوره صفوی نیز در این منطقه قرار دارد که با همت جمعی از افراد مرمت شده و هم اکنون به عنوان مسافرخانه از آن استفاده می شود.

آرامگاه عطار

شاید بسیاری از ما تنها نامی از عطار، این شاعر پر آوازه ی ایرانی شنیده باشیم،اما بد نیست بدانیم که مامن آخرت و آرامگاه این بزرگ مرد در نیشابور قرار دارد. اگر از سمت تهران

شیخ فرید الدین عطار نیشابوری، بزرگ مردی در زمینه شعر و ادب پارسی بود که با آثار به جای مانده از او متوجه می شویم تا چه حد برای زنده نگه داشتن زبان فارسی تلاش و همت کرده است. اگر از سمت تهران به سمت مشهد می روید از این مکان حتما دیدن فرمایید. وجود کالسکه، اسب های کرایه برای سواری، آب و هوای بسیار دلپذیر و دلنشین و همچنین فضای سبز مناسب از ویژگی های اطراف این آرامگاه به شمار می رود.

حرم مطهر امام رضا (ع)

برجسته ترین ویژگی مشهد مقدس وجود حرم امام رضا در این شهر است. قدمت این حرم به قرن ششم هجری قمری بازمی گردد که  در طی سالیان متمادی گذشته چندین بار مورد مرمت و بازسازی و همچنین گسترش بنا قرار گرفته است. در طی قرن های گذشته وسعت این حرم چیزی در حدود دوازده هزار متر مربع بوده است که امروزه با توجه به ساخت و سازهای بسیار و همچنین افزودن رواق، شبستان، کتابخانه، دارالشفا، آشپزخانه مرکزی و موزه های جدید این مساحت به حدود یک میلیون متر مربع رسیده است؛ و همین امر باعث شده تا حرم مطهر رضوی به یکی از بزرگ ترین اماکن و قطب های مذهبی دنیا تبدیل شود. آشپزخانه حرم رضوی در هر وعده غذا حدود دو هزار بلیط تهیه غذا را بین افرادی که در مشهد هستند تقسیم می کند و این بستگی به شانس شما دارد که وعده ی غذای بعدی مسئول پخش بلیط ها به کدام منطقه برود، به پارک های اقامتی یا رستوران و یا بازار.

مسجد گوهرشاد

در روزگار حکومت تیموریان بر ایران، مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشاد اول که عروس امیر تیمور گورکانی بود ساخته شد. قدمت این بنا به حدود شش قرن می رسد و از قرن نهم تا کنون در ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی استوار ایستاده است.

آرامگاه پیر پالان دوز

بسیاری از افراد نام پیر پالان دوز را شنیده اند اما آیا می دانستید که آرامگاه این عارف بزرگ در مشهد و در جوار حرم امام رضا قرار دارد؟ اگر به دنبال آرامگاه این بزرگ مرد می گردید می توانید آن را در ابتدای خیابان نواب صفوی پیدا کنید.

پدیده شاندیز

شهرکی نسبتا بزرگ در 40 کیلومتری شمال غربی شهر مقدس مشهد قرار گرفته است که یکی از بزرگ ترین، به روز ترین و مجهز ترین اماکنی است که در ایران برای تفریح وجود دارد، نام این مرکز تفریحی پدیده شاندیز است. در بر گرفتن مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع باعث شده است تا بتوان تمام امکانات رفاهی و تفریحی را در این مجموعه مشاهده کرد. پارک آبی، شهربازی، هتل های پنج ستاره، مجتمع فرهنگی، باغ گل، مراکز خرید، هایپر مال و...نمونه هایی از امکانات این مجموعه بزرگ و دوست داشتنی است که در سفر به مشهد حتما از آن دیدن کنید. این مجتمع تفریحی در جوار شهر شاندیز قرار گرفته است که خود این شهر کوچک نیز دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است.

طرقبه

در سال های گذشته همواره نام طرقبه و شاندیز در کنار یکدیگر آمده است اما باید توجه داشته باشیم که ویژگی ها و جذابیت های طرقبه تا حدودی با شاندیز متفاوت است و به همین دلیل است که پای ثابت سفر بسیاری از افراد به مشهد، رفتن به طرقبه و استفاده از اماکن این منطقه است. وجود کافه های سنتی و مدرن، رستوران های بسیار زیبا با غذاهایی با کیفیت بالا، مراکز خرید، ونج هتل مجلل و مجهز، روستاهایی با ویژگی های طبیعی  بافت سنتی، چالیدره و...باعث تمایز طرقبه بر بسیاری از اماکن تفریحی می شود.

چالیدره که سر راه روستای نغندر قرار گرفته است به علت امکانات تفریحی آبی بسیاری که دارد بسیار مورد توجه توریستان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. وجود دریاچه قایق سواری، بانچی جامپینگ، تفریحاتی همچون قطارهای کوهستانی و تجهیز این منطقه به ماساژ ماهی از ویژگی های جذاب چالیدره است که توصیه می کنیم آن را از دست ندهید.

روستاهای نغندر و کنگ دو نمونه از زیباترین روستاهای ناحیه طرقبه می باشند. روستای نغندر منطقه ای تاریخی به حساب می آید زیرا دارای قلعه تاریخی نغندر و همچنین گورستان باستانی می شود. علاوه بر این اماکن تاریخی، وجود کافه ها، رستوران ها و اماکنی جهت استراحت مسافران ، باعث می شوند تا از گردش در این روستای زیبا احساس خستگی نکنید.

حتما تا به حال نام ماسوله را شنیده اید. معماری خانه هایی کهپشت بام یک خانه، حیاط خانه ی بالایی می شود. برجسته ترین ویژگی این روستا همین سبک معماری است و باعث شده است تا نام این روستا به عنوان ماسوله خراسان در ذهن ها حک شود. از دیگر ویژگی های روستای کنگ وجود روبات عباسی، قبرستان باستانی، باغ ها و مزارع با صفا، قلعه حصار و... در این روستا است. البته نگران نباشید اهالی روستا به فکر مسافرانی که قصد اقامت یکی دو روزه در روستا را دارند نیز هستند و خانه هایی بسیار تمیز، با سبک معماری سنتی را برایتان در نظر گرفته اند.

کلاته غی یا کلاته آهن

این روستا در گذشته نام کلاته غی را داشت، زیرا اگر آب چشمه های آن را بجوشانید در ته ظرف شاهد رسوبات بسیاری خواهید بود. اما در سال های اخیر نام آن را به کلاته آهن تغییر داده اند. از ویژگی های جذاب و منحصر به فرد این روستا دره ی ارغوان است که به دلیل رویش بیش از حد درختان ارغوان در آن به این نام خوانده می شود. اگر تمایل به دیدن اوج زیبایی و شکوه این دره دارید، سعی کنید تا در فصل بهار به این منطقه سفر کنید.

طوس/ توس

"بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی". حتما همه ی شما مخاطبان عزیز تفریح یاب با فردوسی آشنایی دارید. ولی آیا تا کنون بر سر مزار او نیز رفته اید؟ حکیم ابوالقاسم فردوسی از شعرای به نام و مشهور زبان فارسی است که هم اکنون شهرتی جهانی پیدا کرده است. این شاعر پر آوازه در زمان حیاتش از شهرت چندانی برخوردار نبود اما برای حفظ زبان فارسی و زنده نگه داشتن فرهنگ، سنت ها و آداب و رسوم کهن و ملی ایران دست به سرودن شاهنامه برد. البته بد نیست بدانید که شاهنامه مجموعه ای از قصه ها و افسانه های شفاهی است که نسل به نسل و سینه به سینه مردم آن را منتقل می کردند؛ اما فردوسی تصمیم گرفت برای جلوگیری از تحریف و همچنین حفظ این اثر آن را تحریر کند.اجازه دفن جنازه فردوسی را پس از مرگ به علت آن که شاه وقت با او خصومت داشت، در قبرستان شهر ندادند و خانواده اش به ناچار او را در باغ خویش دفن کرده اند. آرامگاه کنونی فردوسی در حقیقت ملک شخصی خود او بوده است که امروزه به موزه ای بزرگ تبدیل شده است. در این آرامگاه چند نکته ی قابل توجه وجود دارد که از میان آن ها می توان به حکاکی هفت خوان رستم روی سنگ های دور تا دور اتاق، موزه ای از اقلام باستانی و قیمتی شهر توس، نیشابور و خراسان و همچنین محل دفن شاعر بزرگ معاصر، مهدی اخوان ثالث در حیاط این آرامگاه اشاره کرد.

در فصل تابستان وجود کالسکه و درشکه برای طی مسافتی کوتاه و همچنین راهنمایانی برای توضیح درباره تاریخچه این بنا باعث سردرگمی کمتر مسافران می شود.

برای سفر به این شهر مقدس که از لحاظ تاریخی نیز بسیار غنی و پر بار است، حتما زمان بگذارید.

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
پیشگیری از گرما زدگی درسفر
1398/11/11
راه های پیشگیری از بیماری در سفر. ...
چگونه برای اقامت در خانه معلم اقدام کنیم؟
1398/10/18
مراکز خانه معلم در سراسر کشور تنه ...
هتل و هاستل چه تفاوت هایی دارند؟
1398/10/18
قبل از اینکه به تفاوت های میان هتل و هاستل بپردازی ...