error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

جاهای دیدنی همدان

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/11/21زمان مطالعه: 4 دقیقه, 36 ثانیه
0 نظر 2165 بازدید
جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

امروز نیز با تفریح یاب قصد داریم تا یکی دیگر از شهرهای دیدنی ایران را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید. یکی از مادرشهرهای ایران شهر همدان است. شهر همدان مرکز استان همدان است. این استان در منطقه غربی کشور که منطقه ای کوهستانی و سرد سیر است قرار گرفته و در فصل تابستان که دمای هوا بسیار بالا است یکی از بهترین مقاصد و اماکنی است که می توانید برای مسافرت پیدا کنید. همدان جز شهرهای باستانی و تاریخی است که سالیان سالیان به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران به حساب می آمده است به طوری که در سال 1385 لقب "شهر تاریخ و تمدن" را به این شهر دادند؛ علت غنی بودن این شهر از لحاظ فرهنگی و تاریخی به علت آن است که هگمتانه یا همدان امروزی نخستین پایتخت شاهنشاهیان در ایران به شمار می رفته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طراحی معماری امروزه شهر در حدود صد سال پیش یعنی سال 1300 انجام شد. در این طرح، یک میدان مرکزی در وسط قرار گرفته و خیابان ها نیز به صورت شعاعی به این میدان اصلی ختم می شوند و طرح کلی شهر را به صورت شش گوش نشان می دهند.

هر شهری نماد خاص و مخصوص به خود را دارد به طوری که به عنوان مثال، نماد شهر شیراز تخت جمشید است و نماد کلان شهر تهران را برج میلاد یا میدان آزادی می دانند. در مورد همدان نیز این موضوع کاملا صدق می کند و آرامگاه ابو علی سینا را به عنوان نماد این شهر می دانند. تیم تفریح یاب به دنبال معرفی اماکن دیدنی این شهر تاریخی و پر عظمت به شما همراهان دوست داشتنی تفریح یاب است تا بهتر بتوانید با توجه به سلایق و علایقتان برای سفرها برنامه ریزی کنید.

آرامگاه ابو علی سینا

ابو علی سینا جز مشهورترین افراد تاریخ در زمینه طب و پزشکی و علوم دیگر بوده است. آرامگاه این شخص برجسته و والا مقام، در شهر همدان قرار گرفته است. ساخت این آرامگاه با تلفیق هنرهای باستانی رومی و همچنین ایرانی بوده است. اگر به شهر گنبد سفر کرده باشید به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهنتان می رسد شباهت آرامگاه ابن سینا و آرامگاه قابوس است. اما تفاوت این دو آرامگاه در سایز و اندازه و همچنین تعداد ستون های این دو مقبره است. اندازه آرامگاه ابو علی سینا در حدود نصف آرامگاه قابوس و دارای تعداد بیشتری ستون می باشد. در اطراف این مقبره پارک بزرگی وجود دارد که به منظور اسکان مسافران نوروزی و تابستانی و زدن کمپ طراحی شده و به وجود آمده است.

آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه بابا طاهر عریان یا طاهر همدانی نیز یکی دیگر از جاذبه های مشهور این شهر تاریخی است. بنای این آرامگاه مربوط به قرن های هفتم و هشتم هجری قمری شده و تاکنون پا برجا مانده است. مرمت و تعمیر این اثر بارها طی چند قرن گذشته صورت گرفته است که آخرین بار نیز در حدود نیم قرن پیش این مرمت شکل گرفت. بابا طاهر عریان جز عرفا و بزرگان در علم و شعر و ادب بوده است که عمده شهرت وی به دلیل دو بیتی های زیبا و گاها فی البداهه او است. در مقبره این شاعر بزرگ بسیاری از دو بیتی هایش را بر روی دیوارهای مقبره می بینید که به زیبایی نوشته شده اند و می توان گفت جز برترین آثار او هستند. در اطراف آرامگاه بابا طاهر نیز پارک و فضای سبز بزرگی قرار دارد که دستفروشان با اجناس مختلف از دستبند و زیورآلات گرفته تا کتاب و رمان، به این مکان جنب و جوش خاصی بخشیده اند و آن را زیباتر کرده اند.

غار علیصدر

اگر به دنبال کشف مکان های رمز آلود و هیجان انگیز در سفرتان هستید، بازدید از غار علیصدر را به هیچ وجه از دست ندهید. این غار در دسته بندی غارها جز غارهای آبی قرار می گیرید که به شکل تالابی است. با اینکه بیشتر فضای غار را آب پوشانده است و بایستی از قایق برای جابجایی استفاده کنید، اما شاید برایتان جالب باشد که هیچ نوع موجود زنده ای در این غار زندگی نمی کند و خالی از سکنه است. وجود طولانی ترین مسیر قایقرانی باعث شده است تا این غار در جهان از این لحاظ رتبه اول را به خود اختصاص دهد. اگر از خارج غار به آن نگاه کنید، چیزی جز یک تپه معمولی همانند دیگر تپه ها نخواهید دید؛ اما زمانی که به درون آن می روید، هرگز فکرش را هم نمی کنید چنین عظمتی زیر این تپه ها مخفی شده باشد. این غار در نزدیکی کبودرآهنگ همدان قرار گرفته است. مسیر کلی غار چیزی در حدود یازده کیلومتر طول دارد، اما تنها سه کیلومتر آن برای عموم مردم آزاد است. در برخی از مناطق عمق آب این غار به حدود سیزده متر نیز می رسد. دالان های پیچ در پیچ، اشکال بسیار عجیب صخره ها و سنگ ها و همچنین این دریاچه کوچک کف غار از جمله پدیده های جذاب این غار به شمار می رود.

گنجنامه

شاید تا کنون بسیاری از ما نام گنجنامه را شنیده باشیم اما نمی دانیم که دقیقا شامل چه چیزهایی است. گنجنامه محوطه ای تفریحی، فرهنگی است که دارای آبشار، شهربازی سرپوشیده، بانچی جامپینگ، غار آکواریوم، تله کابین، جت کوهی و... می شود. تمام این تفریحات در مجموعه ای دور یکدیگر جمع شده و مکانی جذاب را پدید آورده اند که باعث می شود افراد در تعطیلات آخر هفته و یا تابستان بسیار به این منطقه بروند. وجود رستوران ها، کافه ها و اتاقک های اقامتی و پارکینگ از جمله امکانات مفید این مجموعه می باشد.  

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
خطرات سفر در بیابان
1398/11/5
سفر کردن یکی از راه‌های گریز از زندگی پرمشغله امرو ...
نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق
1398/11/21
معرفی انواع باتلاق و تالاب و راه های نجات از باتلا ...
تفریحات ساحل گیسوم
1398/11/7
از بهترین وزیبا ترین ساح ...