error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/11/21زمان مطالعه: 4 دقیقه, 34 ثانیه
0 نظر 3707 بازدید
نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق
نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق

باتلاق یا مرداب به معنای زمین و منطقه ای گود است که به دلیل عدم وجود راه آب و یا جوی، آب در آن جا باقی مانده و راکد بودن آب باعث پدیدار شدن باتلاق می شود که به دلیل وجود گل و لای بسیار، جاذبه ی کشندگی زیادی را به وجود آورده است و اگر پا در این گونه مناطق بگذارید به سمت پایین کشیده می شوید. دانستن راهکارهای مفید برای رهایی از گیر افتادن در باتلاق برای همه ی افراد ضروری است، زیرا سفر کردن به مناطق مختلف کشور همچون جنگل و مناطق مرطوب جز یکی از الویت های سفری افراد است. پس با تیم تفریح یاب همراه شوید تا این نکات مهم و جذاب را یک بار برای همیشه در خاطرتان داشته باشید و در صورت بروز مشکل یا مواجه با خطر گیر افتادن در باتلاق از آن استفاده کنید.

بیشترین احتمال رویارویی با جانورانی همچون مار، حشرات سمی، جانوران وحشی و حتی جانورانی همچون کوسه در تالاب های نزدیک به دریا وجود دارد. به جز جانوران خطر فرو رفتن بیشتر در تالاب با حرکات های غیر ضروری، خفگی، گرسنگی و تشنگی شدید نیز از جمله اتفاقات ناخوشایندی هستند که برای افرادی گرفتار در مرداب پیش خواهد آمد. اولین اقدام حیاتی و اساسی آن است که امید خود را به هیچ وجه از دست ندهید؛ اگر نا امیدی به ذهنتان خطور کند دیگر توانایی مبارزه برای زندگیتان را نخواهید داشت و به احتمال زیاد پیش از نجات یافتن، خواهید مرد.

سبک وزن بودن مثل حشرات

نخستین کار مهم سبک کردن وزنتان است و این کار را می توانید با دور انداختن کوله پشتی سفری تان و وسایل سنگینی که به همراه دارید آغاز کنید. سعی کنید وسایلتان را روی خشکی بیاندازید تا زمانی که از باتلاق رهایی یافتید بتوانید به آن ها دسترسی مجدد داشته باشید.

شناور روی سطح آب همچون برگ درختان

اگر توان شناکردن را داشته باشید، قطعا می دانید که چطور تمام وزن خود را روی سطح آب نگه دارید؛ با این کار برای چندین ساعت بیشتر می توانید روی سطح آب مانده و شانس نجاتتان را چندین برابر کنید.

تنفس عمیق

با تنفس عمیق و حفظ حس خونسردی تان به راحتی می توانید خود را روی سطح آب نگه دارید که در آن صورت حف جانتان بسیار راحت تر از چیزی است که گمان می کنید.

پیش به سوی رهایی

اگر همچنان بر روی آب شناور هستید، تلاش کنید به سمت حاشیه های باتلاق به آرامی حرکت کنید تا بتوانید به تکیه گاهی مطمئن برسید. نهایت تلاش خود را انجام دهید تا پاهایتان را از باتلاق خارج کنید و گیر نکنید. حتی اگر از کمر به پایین نیز در مرداب فرو رفته اید، بهتر است در ابتدا یک پا را آزاد کرده و سپس با حرکت دادن آن فضایی را برای شنا پدید آورده و بدین طریق خود را نجات دهید.

انواع باتلاق ها

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، باتلاق ها به زمین هایی پست و کم ارتفاع گفته می شود که به علت رطوبت بسیار و تجمع آب در آن جا گیاهانی از انواع مختلف بر روی سطح آب رشد کرده و باعث پدید آمدن و راکدی آب در این منطقه می شوند. مرداب، تالاب، باتلاق، خلنگزار و...نام های بسیاری است که به انواع باتلاق اشاره می شود، اما هر کدام از آن ها دارای ویژگی های متفاوت و جداگانه ای می باشد.

باتلاق های نمکی

اگر در مناطق کویری و مناطقی که دارای آب و هوای خشک هستند، زندگی می کنید به احتمال زیاد باتلاق های نمکی را در فصول بارندگی بسیار دیده اید. این باتلاق ها از گل و نمک بسیار تشکیل شده اند که جانوران زیادی در آن ها زندگی می کنند، در زمانی که زمین خشک است، امکان عبور از این مناطق وجود دارد اما هنگامی که بارندگی رخ داده باشد، به سادگی نمی توانید از این باتلاق ها در بروید. البته اگر عمق آن ها کم باشد با پای پیاده احتمال گیر کردنتان در باتلاق بسیار کم است اما ماشینتان به طور حتم در آن گیر خواهد کرد.

باتلاق ریگ روان

ریگ و یا شن در مناطقی مثل بیابان ها به وفور یافت می شوند. اما منظور ما از باتلاق های ریگ روان ریگ ها و شن هایی است که در حاشیه و کناره های رودخانه، دریاچه و مناطقی که ساحل شنی دارد، وجود دارند. در اغلب مناطق برای جلوگیری از به دام افتادن افراد در این گونه باتلاق ها از تابلوهای هشدار دهنده استفاده می کنند زیرا عملیات نجات در این مناطق به سادگی دیگر مرداب ها نیست.

باتلاق آب شور

وجود باتلاق آب شور به جزر و مد دریا وابسته است و به همین دلیل است که در سواحل دریا این باتلاق به وفور دیده می شود. اگر این باتلاق را دیدید حتی برای کنجکاوی در مورد احتمال گیر کردن و یا تشخیص عمق آن نیز به سمتش نروید، زیرا باتلاق آب شور یکی از اماکن اصلی سکونت  مارهای سمی است که در صورت ورود و یا گیر کردن در آن با خطر مار گزیدگی نیز روبرو خواهید شد.

باتلاق آب شیرین

این گونه باتلاق ها مورد خاصی ندارند و غالبا به راحتی قابل تشخیص می باشند. عمق آن ها از حدود نیم متر الی دو متر است که گیاهان و خس و خاشاک بسیاری را بر روی خود دارند.

باتلاق حرا

باتلاق حرا مختص مناطقی است که درختان حرا در آن باعث تشکیل جنگل های حرا شده اند. ریشه این درختان در خاک سفت قرار ندارد، بلکه در گل و لای باتلاق که دارای آب شور می باشد، فرو رفته اند.

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
انواع کمپینگ
1398/11/3
کمپینگ یا در اصطلاح فارسی اردو زدن و برپایی چادر ف ...
پاراگلایدر سواری
1398/11/4
چتربال سواری یا پاراگلایدینگ یک ورزش تفریحی و رقاب ...