error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

روستای کندوان، زندگی در دل صخره ها 

علیرضا نصیری نویسنده: علیرضا نصیری
زمان انتشار: 1398/11/13زمان مطالعه: 2 دقیقه, 47 ثانیه
0 نظر 2654 بازدید
روستای کندوان، زندگی در دل صخره ها 
روستای کندوان، زندگی در دل صخره ها 

روستای زیبا و منحصر به فرد کندوان یکی از جاذبه های بی نظیر آذربایجان شرقی به شمار می رود.  شهرت این روستا به دلیل خانه هایی به شکل کندوی عسل و کله قند است که همه حکایت از شیرینی دارد. 
در سطح جهان تنها سه نمونه از این روستاهای صخره ای موجود است. روستای کاپادوکیه در ترکیه، داکوتا در آمریکا و کندوان در ایران است. تفاوت فاحش کندوان با دو روستای دیگر جریان داشتن زندگی در آن است. باستان شناسان قدمت این روستا را به پیش از اسلام نسبت می دهند.
موقعیت روستای کندوان
این روستای صخره ای در ۶۰ کیلومتری جنوب‌ غربی تبریز قرار دارد. در واقع، روستای کندوان یکی از روستاهای دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو است.
روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند در طی سالها به وجود آمده است و در واقع می توان آن را یک معجزه طبیعی خواند. این مواد مذاب انباشته شده به مرور زمان توسط باد و باران دچار تغییر شکل شده و به کران هایی که امروز هستند، تبدیل شده اند.

روستای کندوان در آذربایجان شرقی


معماری روستای کندوان
این روستا به دلیل معماری ویژه ای که دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در ساخت این خانه ها از هیج گونه مصالحی چون گچ و سیمان و آجر استفاده نشده است. این خانه های زیبا مانند همه خانه ها دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه و... می باشد با این تفاوت که فضای آنها با حکاکی درون سنگ ایجاد شده است. قطر دیوارهای این خانه‌ های منحصر به فرد حدود ۲ متر می باشد و به همین دلیل، فضای این خانه ها به‌ طور طبیعی زمستان ‌هایی گرم و  تابستان ‌هایی خنک دارد.
ارتفاع این توده های صخره ای در حدود 40 متر می باشد. کران ها از دو تا چهار طبقه تشکیل شده اند و برای دسترسی به طبقات بالاتر پلکان هایی زیبا از بدنه خود کران کنده شده اند. طبقات همکف این کران ها به عنوان اصطبل استفاده می شود و طبقات بالاتر مسکونی می باشند. برای نورگیری در این خانه ها از پنجره های چوبی و شیشه ای به شکل شطرنجی استفاده شده است.
این روستا مانند سایر روستاها دارای مدرسه، حمام عمومی، آسیاب و مسجد می باشد. که در این میان بزرگترین و بهترین کران به مسجد روستا تعلق گرفته است.

روستای کندوان

بیشتر بخوانیم:

با بکرترین مناطق گردشگری ایران آشنا شوید


آب و هوای کندوان
این منطقه که در دامنه رشته کوه های سهند قرار دارد بسیار خوش آب و هواست و به دلیل مراتع سرسبز و پر برکتی که دارد عشایر آنجا را به عنوان ییلاق برگزیده اند.
سوغات کندوان
عسل یکی از مهمترین سوغاتی های این روستاست. انواع صنایع دستی که حاصل دستان هنرمند زنان این روستاست نیز می تواند ارمغانی بی نظیر در سفر به کندوان باشد. در سفر به این روستا از چشمه های آب معدنی آن غافل نشوید که در عین زیبایی و جذبه گردشگری که دارد به دلیل خاصیت درمانی آن برای بیماری های کلیوی بسیار قابل توجه است.

کندوان


امکانات رفاهی
سالانه حدود سیصدهزار نفر گردشگر برای بازدید از این روستا عازم آذربایجان شرقی می شوند. از این رو هتل صخره ای لاله کندوان با دارا بودن تمام امکانات رفاهی و اقامتی پذیرای مسافران این روستای زیباست.

تفریح یاب خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کند:

گرم ترین نقطه ایران کجاست؟

قدیمی ترین شهرهای دنیا را بشناسید

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
با بکرترین جاذبه های گردشگری در ایران آشنا شوید
1398/9/23
این روزها با توجه به گسترش ...
بهترین سواحل شمال
1398/11/14
سفر به شمال یکی از سفر های بسیار پر طرفدار در بین ...
آبشار مارگون
1398/11/9
توضیحات آبشار مارگون. ...