error: جاوا اسکریپت بر روی مرورگر شما غیرفعال است
تفریح یاب

چگونه احساس گرسنگی را در سفر کاهش دهیم؟

فاطمه صبا نویسنده: فاطمه صبا
زمان انتشار: 1398/12/1زمان مطالعه: 4 دقیقه, 35 ثانیه
0 نظر 1314 بازدید
چگونه احساس گرسنگی را در سفر کاهش دهیم؟
چگونه احساس گرسنگی را در سفر کاهش دهیم؟

برای کاهش احساس گرسنگی بایستی در ابتدا ساز و کار سلول ها و اندام های بدن را بشناسید و سپس از میزان کالری و انرژی مواد غذایی در دسترس خود به خوبی اطلاع پیدا کنید؛ زمان مصرف هر ماده ی غذایی و همچنین تنظیم فعالیت های روزانه تان نیز تاثیر به سزایی در کنترل اشتها و میزان گرسنگی تان دارد. در ادامه با همکاری تیم تفریح یاب هر کدام از موارد فوق را برای شما همراهان همیشگی تفریح یاب با جزئیات توضیح خواهیم داد. 

سلول های مختلف بدن با توجه به فعالیت های اختصاصی خود و این که در کدام اندام و ارگان به فعالیت مشغول هستند، نیاز به دریافت مقادیر متفاوتی انرژی دارند. به طور مثال سلول های مغز دائما در حال فعالیت بوده و هر لحظه نیازمند گلوکز می باشند و این در حالی است که سلول های دستگاه گوارش تنها در زمان هضم غذا فعالیت شدید دارند و میزان انرژی مصرفی شان در آن زمان از همیشه بیشتر است. زمانی که در مسافرت به سر می بردید دانستن روش های سیر نگه داشتن خودتان می تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا اگر در حال سفری ماجراجویانه در اعماق جنگل باشید، مسلما غذای شما جیره بندی شده است و اگر هم در سفری درون شهری به سر می برید باز هم این روش ها می تواند مفید باشد، زیرا چند ساعت سیر نگه داشتن خودتان بهتر از مصرف غذای فاسد و یا بی کیفیتی است که هیچ اطلاعی از نحوه پخت یا مواد اولیه آن ندارید. 

رابطه کم خوابی با پر اشتهایی:

شاید برایتان عجیب باشد که میزان خواب شبانه روزی شما می تواند به صورت کاملا مستقیم بر روی اشتها و احساس ضعف و گرسنگی تان تاثیر به سزایی داشته باشد. زمانی که در شب استراحت کافی و 8 ساعت کامل را نداشته باشید، در روز بعد به علت افزایش ترشح هورمون گرلین از معده و همچنین کاهش ترشح هورمون لپتین از سلول های بافت چربی احساس گرسنگی بیش از حدی را حس خواهید کرد. بنابراین برای کاهش احساس ضعف و گرسنگی تان دو راه بیشتر ندارید، یا شب قبلش خواب کافی داشته باشید و یا اگر خواب کافی برایتان مقدور نمی باشد، در هنگام روز از تنقلات سالم همچون آجیل ها، میوه ها چه به صورت خشک شده و چه تازه و همچنین کربوهیدرات های سالم استفاده کنید. 

بیماری و مصرف دارو دارای ارتباط مستقیم با حس گرسنگی:

گاهی اوقات به دلیل برخی بیماری ها ناچار به مصرف آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و دیگر داروها می باشید. برای آن که متوجه شوید آیا گرسنگی حال حاضرتان جز عارضه های مصرف دارو بوده یا واقعا گرسنه هستید، راهکار ساده ای وجود دارد. قبل از مصرف دارو یک وعده غذایی کامل تان را میل کنید و اگر پس از مصرف دارو احساس ضعف شدیدی کردید، مطمئن باشید که این احساس گرسنگی کاذب بوده و نیازی به غذا خوردن مجدد نمی باشد. در این زمان برای کاهش احساس ضعفتان و جلوگیری از حالت تهوع بعد از آن می توانید آدامس بجوید و یا از میوه های کم قند استفاده کنید. نوشیدن چای و قهوه نیز کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد. فراموش نکنید که اگر ناچار به مصرف طولانی این داروها هستید، حتما رژیم غذایی مناسبی را از دکتر تغذیه خود دریافت کنید تا طی دوره درمان هم از این احساس گرسنگی کاذب در امان باشید و هم به سلامتیتان آسیب نرسانید.

شرطی شدن بدن!

خوردن سه وعده غذا در طول روز که گاهی با حساب میان وعده های صبح و عصر به پنج وعده نیز می رسد تبدیل به یکی از عادت های روزانه زندگی بشری شده است؛ اما فراموش نکنید زمانی که در سفر به سر می برید، خوردن تنقلات، میوه و...باعث می شود تا در هنگام وعده های غذایی در حقیقت سیر باشید اما این شرطی شدن احساس گرسنگی کاذب به شما بدهد، پس در وهله اول از خود بپرسید آیا واقعا گرسنه هستید و یا فقط معده تان شرطی شده است. در صورتی که مطمئن شدید گرسنگی تان کاذب است فقط مقدار کمی غذا میل کنید تا سلامت جسمتان حفظ شود. 

تشنگی:

زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود و احساس تشنگی بسیار بر شما غلبه می کند، معمولا اولین نشانه های آن بی حالی، خشکی دهان و پایین آمدن سطح انرژی عمومی بدن است. در این حالت بهترین کار مصرف نوشیدنی و یا آب است، گاهی اوقات به دلیل افت قند و یا تشنگی احساس ضعف بر بدن غلبه می کند و به اشتباه این حس به عنوان گرسنگی در نظر گرفته می شود. قبل از آن که غذا بخورید حتما آب یا چای و یا یک لیوان آبمیوه مصرف کنید اگر پس از ده الی پانزده دقیقه احساس ضعفتان برطرف شد، غذا نخورید اما اگر بعد از این مدت حس ضعف همچنان وجود داشت، به سراغ غذا بروید. در صورتی که حس غالب شما تشنگی بوده باشد، با این کار می توانید از مصرف غذای اضافی و خوردن کالری بسیار بیشتر از مورد نیازتان به خوبی جلوگیری کنید.

تقلید از اطرافیان:

شاید این عنوان کمی برایتان عجیب باشد، اما فراموش نکنید که تاثیر گیری و الگو برداری از اطرافیان می تواند بسیار موثر باشد؛ اگر اطرافیان همیشگی شما پرخور هستند و اشتهای خوبی را در هر وعده غذایی نشان می دهند، این می تواند تاثیر مستقیمی را بر روی میزان غذای مصرفی شما نیز بگذارد زیرا بدن به صورت کاملا ناخودآگاه تقلید می کند. برای جلوگیری از این تقلید می توانید اندکی صبر کرده و به یاد بیاورید که خودتان چگونه غذا می خورید.

انواع نان پیتزا

بازارچه های مرزی ایران

اشتراک گذاری :
نظر شما:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید.


بیشتر بخوانید:
نکات مهم هنگام گیر افتادن در باتلاق
1398/11/21
معرفی انواع باتلاق و تالاب و راه های نجات از باتلا ...
چگونه در سفر خوش بگذرانیم
1398/10/15
اولین نکته که در کیفیت سفر ...
انواع تفریحات ساحلی
1398/11/6
در این مقاله تفریحات ساحلی معرفی شده اند که به تفر ...